فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی

تدوین الگوی اسلامی - ایرانی مهارت آموزی در مدارس متوسطه کشور

این پژوهش با هدف طراحی الگوی اسلامی  ایرانی مهارت آموزی در مدارس متوسطه کشور با استفاده از رویکرد پارادایمی اشتراوس و کوربین(1393) برای نظریه داده بنیاد و به روش کیفی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش، شامل کلیه صاحب نظران، کارشناسان و مدیرانی بود که در یکی از عرصه های مهارت آموزی رسمی (آموزش وپرورش) و غیررسمی (سازمان فنی و حرفهای کشور) تجربه و حضور داشتند. باتوجه به رویکرد پژوهش، تمرکز اصلی بر خبرگان آشنا با مسائل مهارت آموزی در مدارس متوسطه کشور بود که درنهایت 17 نفر از ایشان به صورت هدف مند و براساس راهبرد گلوله برفی برای انجام مصاحبه های عمیق بدون ساختار انتخاب شدند.

تربیت زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی با‌ تأکید ‌بر اندیشه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)

تمدن­سازی، فرایندی پیچیده، زمان­مند و متأثر از عوامل گوناگون است که برای محقق‌شدن آن، پشتوانه­های مادی و معنوی بسیاری لازم است. دراین‌میان، آنچه اهمیت می­یابد، چگونگی تحقق تمدن است. ازهمین­رو، هدف پژوهش حاضر، تبیین تربیت زمینه­ساز تمدن نوین اسلامی باتأکیدبر اندیشه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) می‌باشد. روش پژوهش، تحلیلی و استنتاجی است. یافته­ها نشان داد که ازجمله مؤلفه­های احصاشده­ تحقق تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)عبارتند از: معنویت، علم­گرایی، اخلاق، عقلانیت، عدالت، وحدت­گرایی، پیشرفت، مجاهدت مداوم و پویایی فرهنگ.