نامه آموزش عالی، دوره 12، شماره 45، ص. 169-147

واکاوی نظریه تعامل‌ گرایی نمادین و دلالت‌ های آن در برنامه‌ درسی

این پژوهش با هدف واکاوی دلالت‌ های نظریه تعامل‌ گرایی نمادین در عناصر برنامه درسی انجام گرفت. از روش کیفی «جستار نظرورزانه» و از ابزار «بررسی مستندات» به‌منظور گرد‌آوری اطلاعات استفاده شد. مبانی نظری، نظریه تعامل‌گرایی نمادین، مطالعه و بررسی و دلالت‌های آن در عناصر برنامه درسی از منظر میلر (هدف‌ها، دانش‌آموز، معلم، روش یاددهی و یادگیری، ویژگی‌های محیط آموزش و ارزشیابی) استخراج شد. بر اساس یافته‌ها، هدف‌های برنامه درسی باید پویا، کثرت‌ گرایانه، انعطاف‌پذیر، تعاملی و واقع‌گرایانه باشد. فراگیر فعال، مسئول یادگیری خود، مشارکت‌کننده در یادگیری و تعامل‌گرا است.