پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

درآمدی بر چالش های تربیت اسلامی در دنیای معاصر

تغییرات برآمده از تجدّد، آنچنان شیوه‌ اندیشه‌ورزی و سبک‌ زندگی بسیاری از انسان‌ها را متحول کرده است که به نظر می‌رسد هر طرح و تدبیری برای تربیت کردن بر اساس مبانی اسلامی، نیازمند تأمل مضاعف دربارة شرایط زمانه و مسائل و چالش‌هایی است که مربی و متربی را درگیر خود کرده است. آگاهی مربی مسلمان از شرایط زمانه و چالش‌های آن، یکی از شایستگی‌های ضروری است که او را قادر می‌سازد در موقعیت عمل تربیتی، ‌ تحلیلی صحیح و تشخیصی صائب داشته باشد.

مبانی فلسفی علم تربیت اسلامی

در تاریخ تحولات علم تربیتی، پرسش از چیستی و روش‌شناسی علم یا نظریه‌ی تربیتی متضمن پرسش‌های فرعی متعددی درباره‌ی چیستی و انواع علم، چیستی موضوع علم تربیتی، نسبت میان علم تربیتی با دیگر علوم، روش‌شناسی پژوهش تربیتی و … بوده است. از آنجا که چنین پرسش‌هایی دارای ماهیتی فلسفی هستند، بسترهای فکری-فلسفیِ متفاوت در مواجهه با آنها باعث شکل‌گیری، رشد و توسعه‌ی دیدگاه‌های متنوعی درباره‌ی علم تربیتی شده‌اند. کتاب حاضر، نخستین جلد از یک مجموعه‌ی دو جلدی است که به دنبال بازتعریف و بازسازیِ تصویری از چیستی علم تربیتی اسلامی با تکیه بر دیدگاه‌ها و ظرفیّت‌های فلسفه‌ی اسلامی است.