نقش تلفیق برنامه درسی با انواع گردشگری در ساحتهای تربیتی دوره ابتدایی (مطالعه موردی: اساتید و دانشجویان دکتری دانشگاه علامه طباطبائی)

پژوهش حاضر به بررسی نقش برنامه درسی تلفیقی با انواع گردشگری در ساحتهای تربیتی دوره تحصیلی ابتدایی پرداخته است. روش تحقیق، پیمایشی و جامعه آماری اساتید و دانشجویان سه رشته برنامه­‌ریزی درسی، مدیریت آموزشی و مدیریت گردشگری دانشگاه علامه طباطبائی می باشد. نمونه آماری طبق جدول کرجسی و مورگان و با به‌­کارگیری روش نمونه‌­گیری طبقه ای نسبتی به تعداد  108 نفر تعیین شد. نتایج این تحقیق در دو بخش توصیفی و استنباطی، بررسی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. آماره‌های توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار برای متغیرهای تحقیق ارائه می‌شوند. در بخش استنباطی از تکنیک های تحلیل عاملی تأییدی با کمک نرم افزار LISREL نسخه 10/2استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که داده‌های مدل تحقیق با ساختار عاملی و زیربنای نظری پژوهش برازشی مناسب دارد. همچنین با توجه به نتیجه آزمون تی می‌توان گفت همۀ فرضیه‌های تحقیق، در سطح اطمینان 95% مورد تأیید قرار گرفته اند. بر این اساس تلفیق گردشگری مذهبی با برنامه درسی در ساحت تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی، تلفیق گردشگری کسب و کار و علمی - آموزشی با برنامه‌­درسی در ساحتهای ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﻱ ﻭ ﺣﺮﻓﻪ ﺍﻱ و ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻋﻠﻤﻲ ﻭ ﻓﻨﺎﻭﺭﻱ، تلفیق گردشگری اجتماعی - تاریخی با برنامه‌­درسی در ساحت ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻭ ﺳﻴﺎﺳﻲ، تلفیق گردشگری تفریحی – طبیعت­‌گردی با برنامه‌­درسی در ساحت ﺗﺮﺑﻴﺖ ﺯﻳﺴﺘﻲ ﻭ ﺑﺪﻧﻲ و تلفیق گردشگری فرهنگی - هنری با برنامه­‌درسی در ساحت ﺗﺮﺑﻴﺖ ﻫﻨﺮﻱ ﻭ ﺯﻳﺒﺎﻳﻲ­ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ، منجر به تحقق­‌پذیری اهداف ساحت های مربوط به آنها می‌­شود.

فصلنامه تعلیم و تربیت، دوره 37، شماره پیاپی 147، پاییز1400، ص76-53

سال نشر: 
1400