تبیین مطالبات مقام معظم رهبری از نظام آموزش‌ و پرورش در گام اول انقلاب

بیانیه گام دوم انقلاب تجدید مطلعی خطاب به ملت ایران و به‌ویژه جوانان است که به‌مثابه منشوری برای دومین مرحله‌ خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی خواهد بود. یکی از حوزه­های که نقش بسزایی در تحقق اهداف گام دوم انقلاب دارد، حوزه آموزش‌وپرورش است؛ چراکه از یک­سو، بخش مهمی از این اهداف طی فرایند تعلیم و تربیت حاصل می‌شود و از سوی دیگر، بخشی از این اهداف، توسط نیروی انسانی تربیت‌یافته در نظام آموزشی تحقق می­یابد؛ لذا برای تحقق اهداف گام دوم انقلاب باید به بهبود نظام آموزش‌وپرورش توجه خاصی کرد. برای بهبود نظام آموزش‌وپرورش باید چالش­های آن در گام اول انقلاب بررسی  تا در گام دوم مرتفع شود و بستر تحقق اهداف فوق را فراهم آورد. جهت بررسی چالش­های نظام آموزش‌وپرورش در گام اول، به مطالبات مقام معظم رهبری در مورد آموزش‌وپرورش می­پردازیم؛ چراکه مطالبات ایشان به­مثابه چراغی، روشنی­بخش اذهان در مورد چالش­های آموزش‌وپرورش است. با این اوصاف، هدف از پژوهش حاضر، تبیین مطالبات مقام معظم رهبری از نظام آموزش‌وپرورش در گام اول انقلاب است. روش مورداستفاده، روش اسناد کاوی بوده و بیانات ایشان درباره آموزش‌وپرورش با تأکید بر سال‌های پایانی منجر به چهل‌سالگی انقلاب ـ بعد از ابلاغ سیاست­های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش‌وپرورش کشور ـ تحلیل شد. پس از تحلیل بیانات، مطالبات ایشان در قالب چهار مقوله کلان یعنی سیاست­گذاری آموزشی، معلم، محتوای آموزشی و فضای آموزشی، احصا گردید که همین مطالبات می­تواند سرلوحه حرکت نظام آموزش‌وپرورش در گام دوم انقلاب و تربیت دانش­آموزان تراز جامعه اسلامی باشد.

فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی: دوره 29، شماره  52، پاییز1400، ص.: 184-155

سال نشر: 
1400