تحقیق حاضر با هدف تبیین ضرورت «خودارزیابی» و تناسب آن با اصول تربیت دینی انجام گرفت. روش تحقیق، توصیفی-تحلیلی بود. براساس یافتهها مشخص شد که خود-ارزیابی با هشت اصل تربیت اسلامی (اصل جامعیت، اصل توحید و اخلاص، اصل مشارکت و مسئولیت، اصل تفاوتهای فردی، اصل گرایشات مثبت دینی، اصل عذرپذیری و جبران، اصل کرامت و اصل مداومت و نظارت دائمی) متناسب بود و بر ارزشیابی رایج (شناخت- محور، کمی و معلم-محور) مزیت دارد. همچنین، به کار بردن خود-ارزیابی در برنامه درسی تربیت دینی میتواند از حالت حداقلی (به صورت مکمل) تا حالت حداکثری (تنها مدل ارزیابی) متفاوت باشد. درنهایت، استلزامات کاربرد خود-ارزیابی در برنامه درسی تربیت دینی مطرح شده است.
دوفصلنامه تربیت اسلامی، دوره 16، شماره پیاپی 38، زمستان 1400، ص.: 84-57
سال نشر:
1400
ناشر: