پژوهش حاضر با هدف بررسی تهدیدها و فرصتهای بینالمللیشدن و بومیسازی برنامههای درسی در نظام آموزشی ایران در دو دهۀ اخیر و ارائۀ راهکارهای پیشنهادی انجام شده است. روش پژوهش سنتزپژوهی و طبق ششمرحلهایِ روبرتسون است و جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ مقالات علمی معتبر درزمینۀ بینالمللیشدن و بومیسازی برنامۀ درسی در نظام آموزشی ایران در دو دهۀ اخیر میشود. روش نمونهگیریِ آن هدفمند و ابزار جمعآوری دادهها فهرست ساختۀ محقق است. در این پژوهش ابتدا نیاز مطالعاتی درزمینۀ تهدیدها و فرصتهای بینالمللیشدن و بومیسازی برنامههای درسی، در نظام آموزشی ایران، شناسایی شد. سپس منابع مرتبط با آن جستوجو شد. معیار مرتبطبودن منابعِ پژوهش اجرای آنها در بازۀ زمانی سالهای 1380 تا 1397 بود. دادههای جمعآوریشده بهصورت کدگذاری باز و محوری تحلیل شدند و در ادامه، یافتههای پژوهش نیز در قالب پاسخ به سؤالهایِ پژوهش پردازش، تفسیر و جمعبندی شدند. طبق یافتههای پژوهش، نظام آموزشی ایران در بینالمللیشدن و بومیسازی برنامۀ درسی با تهدیدهای عمدهای مثل انعطاف نداشتن اهداف برنامۀ درسی، تمرکزگرایی، علم استعماری و تضاد ارزشی و همچنین فرصتهایی ازجمله شناخت فرهنگ ملل، ارجگذاری به میراث تمدن غرب، جذب استادان دارایِ مدارج علمی بینالمللی و توجه به مبانی فلسفی اسلامی روبهرو بوده و همچنین برای تبدیل تهدیدها به فرصت راهکارهایی مثلِ یادگیری بیشتر زبان انگلیسی و گنجاندن حقوق بشر و دمکراسی در برنامۀ درسی ارائه کرده است.
فصلنامه نوآوری های آموزشی، دوره 21، شماره 81، بهار 1401، صفحه 70-47
http://noavaryedu.oerp.ir/article_148920.html