هدف این پژوهش، تحلیل ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای سازنده عرصة تربیت دینی، براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میباشد. روشهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت است از: روش تحلیلی که شامل تجزیه، ترکیب، کشف روابط و کشف شبکه مفهومی، جستوجوی ارتباط میان مفاهیم مختلف و بازشناسی روابط و شبکهها بود. یافتههای پژوهش در قالب پاسخ به سؤال تحلیل ابعاد و مؤلفههای تربیت دینی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شد. جامعة آماری این پژوهش، سند تحول بنیادین، مبانی نظری تحول بنیادین و منابع و مقالات معتبر دینی است. یافتههای این پژوهش شامل ابعاد 4 گانه تربیت دینی و 10 مؤلفه تربیت دینی و 44 شاخص اصلی تربیت دینی است که در سند تحول بنیادین مطرح گردیدهاند. از اینرو میتوان گفت: سند تحول بنیادین در عرصة تربیت دینی، با منابع معتبر دینی و با نظر صاحبنظران تربیت دینی همسو بوده و نگاه سند به تربیت دینی جامع بوده و زیربنای اصلی تمامیساحتهای تربیتی میباشد. با توجه به اهمیت نقش تربیت دینی، مطالعه مذکور برای تصمیمگیرندگان برای دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین کاربرد دارد.
فصلنامه اسلام و پژوهشهای تربیتی، سال سیزدهم، شماره دوم، پیاپی 26، پاییز و زمستان 1400، ص:. 96-81