هدف از پژوهشِ حاضر شناسایی و بررسی برنامههای درسی هدایت شغلی در کشورهای جهان است. روش پژوهشْ توصیفی و تحلیل مستندات با رویکرد تطبیقی است. جامعۀ آماری شامل برنامۀ درسی هدایت شغلی در کشورهای جهان میشود و نمونۀ مورد بررسی برنامۀ درسی مشاغل و آموزش کارمحور در انگلستان و برنامۀ درسی شغلی در ویکتوریا، استرالیا، بود که بهصورت هدفمند انتخاب شدند. الگوی مورداستفاده روش توافق و تفاوت جان استوارت میل بود. ابزار گردآوری اطلاعاتْ فیشبرداری و تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از روش تحلیل محتوا بود. همچنین برای قضاوت دربارۀ اعتبار اسناد و مدارک به نقد بیرونی و درونی منابع توجه شده است. نتایج تحلیل و مقایسۀ تفاوت و شباهت های عناصر اصلی برنامۀ درسی (هدف، زمان، محتوا، روشهای یاددهی-یادگیری-ارزشیابی) نشان داد جهتگیریِ هر دو برنامۀ درسی، آموزش با رویکرد شغلمحوری است اما برنامۀ درسی مشاغل و آموزش کارمحور در قیاس با برنامۀ درسی شغلی ویکتوریا اهداف و زمان اجرای متنوع و گستردهتری را شامل میشود. نتایج بررسی عنصر محتوا در هر دو برنامۀ درسی حاکی از سه مرحلۀ رشد فردی، اکتشاف شغلی و مدیریت شغلی بود. بررسی عناصر راهبردهای یاددهی-یادگیری و ارزشیابی نشان داد آنچه در هر دو برنامۀ درسی هدایت شغلی حائز اهمیت است استفاده از روشهای نوین و فعالانه در کنار روشهای سنتی است. با توجه به یافتههای تحقیق، به سیاستگذاران نظام آموزشی کشور ایران پیشنهاد میشود طراحی برنامۀ درسی هدایت شغلی را با توجه به ویژگیهای عناصر برنامۀ درسی هدایت شغلی کشورهای موفق در دستور کار قرار بدهند.
فصلنامه نوآوری های آموزشی، دوره20، شماره پیاپی 80، دی ماه 1400، ص244-209