فرهنگ، فارغ از تعاریف علمی و دانشگاهی به عنوان روح جامعه و هوایی که جامعه در آن تنفس میکند جزو لاینفک حیات مردمان کشور است. این مهم در کنار هویت فرهنگی انقلاب اسلامی ایران توجه بیشتر به بعد فرهنگی انقلاب اسلامی ایران بهخصوص در دهه پنجم انقلاب در حوزه تعلیموتربیت را ضروری مینماید. دهه پنجم انقلاب با فراز و نشیبهای بسیاری که تغییر نسل از مهمترین آنهاست با چالشهای فرهنگی متعددی بهویژه در تعلیم وتربیت مواجه شده که بعضاً همان تضادهای فرهنگی ابتدای انقلاب که منجر به انقلاب فرهنگی 59 شد را تداعی میکند. شاید نظریه ایدئولوژی فرهنگی آلتوسر که فرهنگ ایدئولوژیک را، راه نجات میداند ما را به سمت لزوم تداوم یا ازسرگیری انقلاب فرهنگی 59 در حوزه تعلیموتربیت، سوق دهد. این مقاله با روش تحلیلی توصیفی نشان میدهد که چگونه باید با تزریق نگاهی ایدئولوژیک که برآمده از اصول و هویت انقلاب اسلامی ایران است، ماهیت و نه لزوماً مصادیق انقلاب فرهنگی 59 را در دهه پنجم انقلاب برای حوزه تعلیم وتربیت در پیش گرفت.
فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، دوره30، شماره 54، بهار1401، ص.: 91-71