مقاله با هدف بازشناسی کیفی عناصر مؤثر در تصمیمگیری برنامه درسی عمل فکورانه انجام شده و روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی است. جامعه پژوهش، اسناد و منابع معتبر علمی مرتبط با عمل فکورانه شوآب، و روش نمونهگیری، در دسترس انتخاب شد. یافتهها نشان داد برنامه درسی عمل فکورانه دارای عناصر اصلی معلم، موضوع، دانشآموز و محیط میباشد. عناصر دارای زیر مؤلفههایی است که توسعه مهارتهای حرفهای معلم، هنرهای تعهد، مسئلهیابی، تأمل عملی، ادراک شرایط، یادگیری موقعیتی، مهارت و حرفه آموزی دانشآموزان، پرورش خلاقیت، هنر و زیبا شناختی، تناسب محتوا با شرایط و نیازهای جامعه از مهمترین این زیرمؤلفهها میباشند. بر این اساس به کارگیری این زیرمؤلفهها در برنامههای درسی میتواند مسیر تحقق اهداف آموزشی در عصر حاضر را تسهیل نماید.
فصلنامه مطالعات برنامه درسی، دوره 17، شماره پیاپی 67، بهمن 1401، صفحه 206-171