هدف پژوهش حاضر، شناسایی چالشهای تدریس در آموزش و پرورش ایران است. روش تحقیق از نوع کیفی اکتشافی است، در این راستا، نخست با مرور ادبیات موضوع چـارچوب اولیة تحقیق شناسایی شد، سپس، بومیسازی و تأیید آن با استفاده از بهکارگیری روش دلفی از طریق پرسشنامة نیمهباز انجام پذیرفت. بدین منظور با 20 نفر از خبرگان و کارشناسان آموزش و پرورش شامل 10 خبره دانشگاهی مسلط به موضوع و 10 خبره فعال در آموزش و پرورش مصاحبه شد، که در ادامه به اصلاح و بومیسازی مدل پرداخته، تا از این طریق ابعاد و شاخصهای چالشهای تدریس در آموزش و پرورش ایران استخراج و ماهیت مفهوم کشف شود. نتایج نشان داد، ابعاد تشکیلدهندة چالشهای تدریس در آموزش و پرورش ایران شامل پنج بعد تأمین و تخصیص منابع، برنامههای درسی و آموزشی، مدیریت و ساختار تشکیلات، عوامل غیر قابل پیشبینی مانند بیماری همهگیر کرونا، معلمان و مدرسین همراه با 27 شاخص است.
فصلنامه مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، دوره 10 پیاپی 11، اسفند 1401، صفحه 232-209