شناسایی مولفه‌های تاثیرگذار بر شکاف بین نسلی در نظام آموزش و پرورش

مقاله حاضر درصدد شناسایی عوامل اثر‌گذار بر شکاف نسلی و ارائه راهکار در نظام آموزش و پرورش می باشد. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی، متنی و شامل بررسی مقالات و متون در حوزه شکاف نسلی بالاخص در حوزه آموزش و پرورش است و در آن از منابع معتبر و به روز استفاده شده است. یافته‌ها نشان داد مولفه‌های اثرگذار بر شکاف نسلی در پنج بعد فردی و خانوادگی، آموزشی-محیطی، اجتماعی-فرهنگی، سیاسی و دینی-مذهبی دسته بندی می شوند. شاخص‌های استخراج شده در حوزه فردی و خانوادگی عبارتند از: عدم ارتباط، میزان آشنایی خانواده با فناوری، سبک تربیتی خانواده، ساختار خانواده، پایگاه اجتماعی و اقتصادی، اصول حاکم بر مدیریت خانواده، سبک زندگی، برداشت متفاوت از روابط، سواد رسانه‌ای و تحصیلات والدین؛ حوزه فرهنگی- اجتماعی عبارتند از: رسانه‌های دیداری و شنیداری، رسانه‌های جمعی غربی، نوع استفاده از اشکال تکنولوژی، شبکه‌‌‌‌‌‌‌های اجتماعی مجازی، نحوه گذران اوقات فراغت، مدرنیسم و جهانی شدن؛ حوزه دینی- مذهبی عبارتند از: غفلت از دین و تربیت دینی، عدم توجه به ارزش ها، میزان دینداری خانواده و توجه به نظارت ارزشی؛ حوزه آموزشی- محیطی عبارتند از: نظام آموزشی(برنامه‌ریزان و معلمان)، برنامه درسی پنهان، معاشرت با همسالان و توجه بیشتر به آموزش به جای پرورش؛ حوزه سیاسی عبارتند از: سیاست گذاری فرهنگی، توزیع ناعادلانه امکانات و عدم وفاق ملی در جامعه. در انتها راهکارهایی برای کاهش شکاف نسلی در آموزش و پرورش ارائه شد.

فصلنامه پیشرفت‌های  نوین در مدیریت آموزشی، دوره 8، ش. 12، تابستان 1402، ص. 60 - 34

 

سال نشر: 
1402