![](http://lib.oerp.ir/sites/lib.oerp.ir/files/vitrin1396/%D9%81%D8%B5%D9%84%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%86%D8%B8%D8%B1%D9%8A%D9%87-%D9%88-%D8%B9%D9%85%D9%84-%D8%AF.gif)
هدف از پژوهش حاضر واکاوی برنامه درسی متناسب با ویژگیهای نسل z است. این مطالعه با رویکرد کیفی، از نظر هدف کاربردی و ﺑﺮاﺳﺎس ﻧﻈﺮیه ﺳﯿﻮﻓﺎﻧﮓوﺷاتون دارای تحلیل محتوای استقرایی است. پژوهش، با مصاحبۀ نیمه ساختاریافته و نمونه گیری هدفمند و مشارکت 23 نفر از خبرگان علمی، اجرایی و20 نفر از دانش آموزان دوره متوسطه باگروه های کانونی انجام شد. پس از ﻣﺼﺎﺣﺒﻪﻫﺎی ﻧﯿﻤﻪﺳﺎﺧﺘﺎریافته، ضمن ﻣﺮاﺣﻞ ﮐﺪﮔﺬاری، تحلیل دادهها انجام و برای تامین اعتبار یافتهها از روش مذاکره با ﻫﻤﮑﺎران و نظر ممیز بیرونی و ﺑـﺮای پایایی از روش ﻟﯿﻨﮑﻠﻦ و ﮔﻮﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده شده است. یافتهها: علاوه برتأکید بر اهمیت شناخت نسلی و ویژگیها، ترجیحات و نیازهای نسل z، نشان میدهند که برنامه درسی متناسب با ویژگیهای نسلz ناظر بر200 شاخص و 30مؤلفه و 10 اصل هستند که این 10 اصل عبارتنداز: (منطق، اهداف، محتوی، راهبردهای یادگیری، ویژگیهای معلمان نسل z، موقعیتهای یادگیری، سنجش وارزشیابی، عوامل زمینهای، پدیدههای نوظهور، چرخشهای نوگرا ) که منتج به استخراج چارچوب مفهومی برنامه درسی متناسب با ویژگیهای نسل z گردید.
فصلنامه نظریه و عمل در برنامه درسی، دوره 11، شماره 2، 1402، ص.:453- 391