تابش نوری بر رهبری

نویسنده در این مقاله به معلمان و مدیرانی که به روش تحولی رهبری می کنند، اشاره می کند و ویژگی کلیدی آنها را بیان
می کند وی معتقد است آنان حداقل در سه ویژگی کلیدی مشترک اند.هدایت به سوی چشم انداز:
یکی از مسائلی که مدیران و معلمان قطعاً بر آن تمرکز دارند البته مدیران و معلمانی که به عنوان رهبران نمونه در مأموریت
خودشان در نظر گرفته شود، بهتر کردن چشم انداز جوانان است. این رهبران با توجه به نیازهایی که اطراف خود می بینند و احساسی که از فرصت ها و الزامات در ایجاد تغییر دارند، به اقدام می پردازند. رهبری آ نها با توجه به "چرایی" اهمیت چشم
انداز آغاز می شود و آن را اصل قرار می دهد.توجه به فرایند:
چشم اندازهای قوی به مراقبت و توجه دائمی نیاز دارند .آ نها به طور کامل شکل نمی گیرند، با این حال تا انداز ه ای
نیازمند برنامه ریزی دقیق، هشیاری نسبت به جزئیاتی که اطراف آ نها در حال شکل گیری اند و غالباً آ نها را تحلیل می
برند و بازتاب مداوم نسبت به اموری هستند که در حال توسعه اند و اموری که پیشرفتی ندارند .معلمی که به تحول چشم
دارد، درک می کند که :کلمات می توانند تکریم کننده یا نابودکننده باشند، امور روزمر های که به دقت برنام هریزی شده
باشند،موجب حمایت از رفتارهای مثبت دانش آموز می شوند؛ محتوای غنی موجب انگیزش می شود؛ و مکالمۀ فردی با
دانش آموز می تواند بیش از کتا ب درسی موجب تغییر شود .هر معلمی انسان است و به طور مکرر اشتباه میکند، اما
باتمرکز بر فرایند، معلمانی که زندگی دانش آموزانشان را دگرگون می کنند، هر روزدر کلاس، برای دستیابی به چشم انداز مورد نظر خود، بر نیت خود پایدار می مانند.مدیران تحو لگرا م یدانند که نماینده ومسئول چش ماندازی هستند که
خودشان از پیش تع یین کرد هاند .آ نها به برنام هریز ی، برقراری ارتباط، تأمل کردن و بازتنظیم فعالیتها می پردازند .در
نتیجه، چشم انداز را روشن و تأیید می کنند و آن را به صورت الگو در می آورند.رهبری خدمتگزار:
معلمان و مدیرانی که واضح ترین نمایندگان رهبری هستند، به مثابه نمونه ای از این جمله اند" :رهبری تصدی یک منصب
معلمان خوب مراقب و نگران دانش آموزانشان نیست، بلکه توجه به افرادی است که زیر مسئولیت تو هستند.
هستند و مدیران خوب دربارة معلمان مدرسه و دانش آموزان همین گونه عمل می کنند .کار آ نها در تبدیل مدرسه به مکانی
بامعنا و پاداش دهنده باید این اطمینان را ایجاد کنند که کاری که آ نها در آن سهیم اند، هم شدنی و هم رضایت بخش است .
در هر دو بافت، این رهبران می خواهند اجتماعی از ارز شهای مشترک به وجود آورند؛ جایی که اشخاص یاد می گیرند صادق
باشند و یکدیگر را در حرکت روبه جلو و دستیابی به هد فهای مشترک و برتری یافتن در آ نها حمایت کنند. در نهایت اگر ما بر
توجه به چشم انداز، فرایند و خدمت گزاری به افراد تحت رهبری تمرکز کنیم، سرمایه گذاریمان در زمینۀ توسعۀ حرف های و رشد معلمان و مدیران می تواند ما را به جایگاهی متفاوت و بالاتر برساند.

سال نشر: 
2017