نقد و بررسی سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران

بدون تردید برنامه درسی ملی ممترین پروژه اجرایی مطالعاتی حوزه برنامه درسی در کشور است. این سند به شفارش مراجع عالی تصمیم گیری  تدوین شده است. بنا به همین موقعیت و جایگاه باید به نقد آن اهتمام ورزید تا تحولات آتی نظام آموزشی، مسیر صحیح و قابل دفاعی را بپیمایند. هدف این نوشتار، تحلیل محتوای سند برنامه درسی ملی ایران می باشد بدین منظور، ابتدا اصول و محتوای سند برنامه درسی استخراج و سپس با اصول حاکم بر برنامه ریزی درسی مقایسه شده است. روش تحقیق مورد استفاده تحلیل محتوا و تحلیل متن سند بوده است و در پایان نقاط  قوت و ضعف سند در آن بخش بیان شده است . نتایج به صورت خلاصه عبارتند از عملیاتی و قابل تحصیل نبودن بعضی از اهداف، وجود چارچوب مفهومی منسجم در بعد افعال تفضیلی، عدم ضرورت در ساختار نظام، تاکید بر تمرکز، ابهام در مفاهیم به کار رفته حوزه های یادگیری، عدم نگاه جدی به تربیت جنسی، تبیین جایگاه معلم، عدم بیان اصول کاربردی و اجرایی جهت تحقق آموزش از راه دور.

سال نشر: 
1393