هدف پژوهش، ارائه تصویری از برنامه درسی رویکرد نوعملگرایی است که با روش تحلیل مفهومی و استنتاجی انجام میگیرد. ویژگیهای فلسفه رورتی بنیانگذار فلسفه نوعملگرایی عبارتند از: ویزگی ابزاری و امکانی زبان، خصیصه امکانی خود و اجتماع، مغایرت امور عمومی و خصوصی، همبستگی اجتماعی به جای عینیت و نگاه انتقادی به واژگان. در خصوص برنامه درسی نوعملگرایی میتوان گفت اهداف آموزش، نسبی و متغیرند، با اینحال دستیابی به خودآفرینندگی، تربیت شهروند انتقادی، ایجاد شرایط برقراری دموکراسی، تاکید برگفتمان دانش، بها دادن به دانش عملی را میتوان از اهداف نوعملگرایی برشمرد. با توجه به تغییرات هدف، محتوا نیز متغیر بوده و محتوای ثابتی وجود ندارد. روشهای آموزش نوعملگرایی یادگیری مشارکتی و گفتمان انتقادی میباشد. نوعملگراها از جمله رورتی شیوههای ارزشیابی عینی را رد میکنند. بهطور کلی اهداف و محتوا، روش و ارزشیابی برنامه درسی نوعملگرایی منعطف بوده و تابع شرایط و اقتضائات محیطی و به اصطلاح برنامه درسی نوظهور خواهد بود.