کاربست روش آنتروپی شانون در تحلیل سند تحول بنیادین و برنامه ی درسی ملی از منظر شاخصه های تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری

 مقام معظم رهبری در تعریفی کلی، شاخصه تمدن نوین اسلامی را بهره مندی انسانها از همه ظرفیتهای مادی و معنوی می دانند که خداوند برای تأمین سعادت و تعالی آنان، در عالم طبیعت و در وجود خود آنان تعبیه کرده است . براین اساس، با توجه به نقشی که تمدن نوین اسلامی در نظام آموزش و پرورش دارد، هدف اصلی این تحقیق، تحلیل سند تحول بنیادین و برنامه ی درسی ملی از منظر شاخصه های تمدن نوین اسلامی از دیدگاه مقام معظم رهبری می باشد. در این تحقیق از روش آنتروپی شانون به منظور تحلیل محتوای تحلیل سند تحول بنیادین و برنامه ی درسی ملی استفاده می شود. جامعه آماری، تمام صفحه های اسناد مذکور می باشد. پس از تعیین شاخص ها وبهنجارسازی داده ها، بار اطلاعاتی، ضریب و درصد اهمیت شاخص ها تعیین میشود. در این تحقیق با تحلیل شاخص های تمدن نوین اسلامی که بر اساس بیانات مقام معظم رهبری بود، سعی برآن شد با تعیین اهمیت این شاخص ها، نارسایی ها و کاستی های موجود در توجه به این شاخص ها تبیین شده و پیشنهادهای کاربردی در این خصوص ارائه شود. و درنهایت نتیجه نشان داد که بر ضریب اهمیت شاخص بسیار به  هم نزدیک می باشند و اما بیشترین مقدار ضریب اهمیت مربوط به شاخص خردورزی با 84/578 می باشد. و از سوی دیگر کمترین مقدارضریب اهمیت مربوط به شاخص تولید فکر است.

 

سال نشر: 
1398