
هدف از پژوهش حاضر، تبیین سیره تربیتی امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه است. برای تبیین بهتر این سیره، باید آن را در ابعاد مختلف تربیتی مورد بررسی قرار داد و ازآنجاکه سند تحول بنیادین آموز وپرورش به عنوان سندی بالادستی در نظام تعلیم وتربیت کشور، تقسیم بندی جامعی از ابعاد تربیت آدمی نموده است، لذا سیره تربیتی امام سجاد(ع) براساس ابعاد این سند مورد تبیین قرار گرفته است. روش پژوهش حاضر، توصیفی و به صورت تحلیل محتوای کیفی بوده، بدین صورت که ابتدا مولفه های سند تحول بنیادین در هریک از ساحت های ششگانه تربیتی مورد استخراج قرار گرفته و پس از اعتباربخشی توسط تعدادی از صاحبنظران، متن کامل صحیفه سجادیه باتوجه به مولفه های ساحت های شش گانه تربیتی، مورد تحلیل قرار گرفته و با استخراج مصادیق مرتبط با آنها، سیره تربیتی امام سجاد(ع) تبیین شد. یافته ها حاکی از آن است که امام سجاد(ع) به تمام ساحت های تربیت آدمی (اعتقادی، عبادی و اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، زیستی و بدنی، اقتصادی، حرفه ای، زیباشناختی، هنری، علمی وفناورانه) توجه داشته اند و ازهمین رو می توان سیره تربیتی ایشان را به عنوان اسوه ای حسنه، نه تنها در نظام تعلیم وتربیت رسمی کشور، بلکه در هویت بخشی به سبک زندگی افراد جامعه، به شمار آورد.