طراحی برنامه درسی سواد حقوقی

هدف پژوهش، دستیابی به چارچوب برنامه درسی آموزش سواد حقوقی و از نوع کیفی و به روش مطالعه موردی و رویکرد تحلیلی در تدوین چارچوب بر اساس رویکرد بازآفرینی بافت- محور می باشد. مشارکت‌کنندگان در پژوهش متشکل از 15 نفر از قضات، وکلا و متخصصین رشته حقوق و برنامه درسی که با رویکرد نمونه‌گیری هدفمند و روش نمونه‌گیری معیار انتخاب شدند. معیار کفایت تعداد مشارکت‌کنندگان، اشباع نظری می باشد. ابزار گردآوری داده‌های کیفی پژوهش، مصاحبه عمیق نیمه ‌ساخت‌مند و اعتباریابی داده‌های ‌کیفی از طریق اعتبارپذیری و اعتمادپذیری با استفاده از تکنیک همسوسازی داده‌ها صورت گرفته است. با توجه به روش کیفی پژوهش از شیوة تحلیل مضمون (شامل مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر) با استفاده از نرم‌افزار N-Vivo11 برای تشکیل شبکه مضامین برنامه درسی آموزش سواد حقوقی استفاده گردید. نتایج پژوهش، بیانگر وجود 9 مضمون سازمان دهنده در حوزة عناصر نه‌گانه برنامه درسی (هدف، محتوا، فعالیت یادگیرنده، منابع و مواد کمک‌آموزشی، راهبردهای یاددهی- یادگیری، زمان آموزش، فضای آموزش، گروه‌بندی فراگیران و ارزشیابی) می باشد، مضمون‌های مذکور دارای حدود 31 مضمون پایه هستند که ‌باید در دستیابی به چارچوب برنامه درسی آموزش سواد حقوقی، مورد توجه قرار گیرند.

فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی, دوره 16, شماره 63, زمستان 1398، صفحه 48-35

سال نشر: 
1398