فاضلی، نعمت الله

تبارشناسی ساخت ناتمام آموزش باز در ایران

    آموزش باز در پرتو رشد فناوری، با تغییر در «فرهنگ آموزش» و تأکید بر اصل «یادگیرنده‌محوری»، نظام آموزشی را دگرگون کرده است. ازآنجا‌که در نظام آموزشی ایران، به این موضوع بی‌توجهی‌شده، مقالۀ حاضر، به‌منظور آشکارسازی این «نیمگی»، مسئلۀ ساخت ناتمام آموزش باز در ایران را از دیدگاه انتقادی بررسی کرده و برای این واکاوی تاریخی‌ ‌ـ‌که دورۀ معاصر ایران را دربر می‌گیرد‌ـ از شیوۀ تبارشناسی منسوب به فوکو، استفاده شده است. تبارشناسی، تبیین تحولاتِ برهه‌ای تاریخ است در نسبتِ درونی آن‌ها با قدرت. به‌تعبیر فوکو، در گفتمان است که قدرت و دانش به یکدیگر پیوند می‌خورند.

زندگی سراسر فهم مسئله است

نویسنده در این کتاب با نثری روان و ساده و بیان روایی و مردم نگارانه به موضوع مسئله و مسئله‌شناسی در علوم اجتماعی و انسانی ایران می‌پردازد. مساله به معنای سوال پرسیدن، به چالش کشیدن و ایجاد و طرح یک مساله، نویسنده با مطرح کردن موضوع مساله و مساله شناسی در علم اجتماعی و انسانی، در تلاش است تا ابعاد و جنبه‌های گوناگون آن را برای مخاطبان بگشاید. در وهله‌ی اول، مساله را توضیح داده و بعد به کارکردهای مختلف مساله، چیستی، چرایی و چگونگی آن می‌پردازد. مساله در آموزش نیز یکی دیگر از مباحث این کتاب است. 

فهرست مطالب