مطالعات خواندن

مجموعه حاضر، تلفیقی از مطالعات آماری، عملی، توصیفی، تجویزی و انتقادی است که سعی شده از همه طیف‌ها، نوشته‌های درخوری برای مخاطبان ارائه شود. این مجموعه سعی شده تا با تکیه بر متون انتخاب شده از دامنه گسترده موضوع «خواندن»، گزیده نسبتا مناسب و متفاوتی درباره آنچه در این قلمرو به رشته تحریر آمده، ارائه شود.

. نگاشته‌های این مجموعه نیز هریک سعی داشته‌اند تا گوشه‌ای از مطالعاتی را که می‌توان در این حوزه انجام داد ارائه دهند؛ از توسعه انواع روش‌های خواندن، از جمله آهسته خوانی گرفته تا مطالعه درباره دیدگاه‌های متفکرانی خاص درباره خواندن، متن و نوشتار. از انگیزه‌های خواندن گرفته تا فناوری‌های ارائه متن به مخاطب؛ از مطالعه سنجی و آماری در حوزه مطالعه گرفته، تا مطالعه درباره کتاب‌های آسان‌خوان و غیره.

متون معرفی شده در این مقاله، همه مطالعات مهم حوزه خواندن، شامل مطالعات ادبی سنتی که به مطالعه سبک شناختی و محتوای متن ، و نیت مولف می‌پردازند، مطالعات تاریخی که به سیر تحول خواندن توجه دارند، مطالعات اثبات گرایانه که به بررسی کمیت و توزیع موارد چاپی می‌پردازند، مطالعات روان‌شناختی  که به بررسی میزان پذیرش متن یا چگونگی واکنش خواننده می‌پردازند، مطالعه ساختارگرایانه که به مطالعه جنبه‌های اجتماعی و حاشیه‌ای خواندن می‌پردازند، و مطالعات پساساختارگرایانه در حوزه «خواندن» را در بر می‌گیرد.

سال نشر: 
1394