اثرات رسانه ای و جامعه

نویسنده این کتاب می‌کوشد با بهره‌گیری از چارچوب نظری و نظریه‌های موجود، درک ما را از فرایند اثرات رسانه بهبود ببخشد و نحوه بهره برداری مثبت از اثرات رسانه ای را آموزش دهد. افکار عمومی، مفهومی مهم است که پژوهش و اخبار، پوشش رسانه‌ای و امور سیاسی، شناخت‌های سیاسی و فعالیت سیاسی را به هم پیوند می‌دهد، از این‌رو، فصل چهارم به اثرات رسانه‌ها بر افکار عمومی پرداخته است. در فصل پنجم موضوع آموختن از رسانه‌های جمعی بررسی می‌شود؛ آموختن هم به عنوان فرایندی فعالانه که در آن مخاطب علاقه و تلاش ذهنی خود را برای پردازش شناختی پیام رسانه‌ها مصروف می‌دارد و هم به مثابه فرایندی منفعلانه که مخاطب در آن منفعلانه پیام‌های رسانه‌ها را به شکل موثری جذب می‌کند، در این بخش مورد بررسی قرار گرفته است .

فصل پایانی کتاب به اثرات جامعه‌پذیری اختصاص دارد. اکتساب کلیشه‌ها همچون کلیشه‌های زنان، سالمندان، گروه‌های قومی ـ نژادی، اثرات کلیشه‌های رسانه‌ای، مدل شناختی ـ تعاملی، مدل انباشتی و مدل مشروط در این فصل بحث شده است تا بتوان از مدل‌ها و نظریه‌های رایج برای درک اثرات رسانه‌ها و فناوری‌های نوین ارتباطی بهره گرفت. در جمع‌بندی نهایی، نویسنده این نکته را مطرح می کند که پژوهشگران ارتباطات جمعی همواره باید به یاد داشته باشند که هدف مطالعاتشان، پیشرفت در مسیر یافتن روش‌هایی است که از اثرات منفی ارتباطات جمعی بکاهند و اثرات مثبت آنها را تقویت کنند

سال نشر: 
1393