امروز،بی هیچ شبهه،جهان ارتباطات است، تحول تاریخی جوامع دراین جهت نه پیوسته،که گسسته وجهشی است. منظورآن است که جهان ارتباطات درامتداد دوره های پیشین تاریخ حیات بشری تکوین نیافت، بلکه خود دنیایی خاص،متمایزوجهش یافته است.
کتاب جامعهشناسی نوین ارتباطات رسانهها در جهان امروز، دومین جلد از دانشنامه ارتباطات است که
در سه بخش اصلی و 11 فصل تألیف شده است.
نویسنده در این اثر علاوه بر مقدمه و درآمد، در بخشهای مختلف کتاب به موضوعاتی چون رسانههای جدید: رادیو و تلویزیون، اینترنت، و ضرورت و غایت ارتباطات در جهان امروز میپردازد و در پایان هر فصل با طرح خلاصه و سؤالات فصل، زمینه برای مطالعه و بحث گستردهتر را برای مخاطب فراهم میسازد.
وی در بخشی از کتاب بیان میدارد که با پیدایی رسانههای جمعی، جهانی شدن دادههای خبری تحقق یافته و اخبار و حوادث از حالت محلی بیرون آمده و جهانی شدهاند. به طوری که یک حادثه کوچک در گوشهای از جهان میتواند کل جهان را تحت تأثیر قرار دهد.
رسانهها امروزه میتوانند به اعماق جامعه رسوخ کرده و همه اقشار را در همه سنین از آغاز تا پایان آن تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین انسان امروز نیز انسانی رسانهای است و رسانه جزو لاینفک زندگی او شده است.
عناوین و فصلهای کتاب عبارتاند از:
بخش اول. رسانههای جدید: رادیو و تلویزیون
فصل اول. رادیو و چشماندازهای نو
فصل دوم. بازاندیشی در ارتباطات دیداری
فصل سوم. تلویزیون و نسل نو
فصل چهارم. ماهوارهها
بخش دوم. اینترنت، اوج دهکده جهانی
فصل اول. عصر اینترنت، ویژگیهای اساسی
فصل دوم. اینترنت و تحولات اجتماعی
فصل سوم. گستره نوین همگانی و اینترنت
فصل چهارم. جامعه نظارتی و حریم خصوصی اینترنت
فصل پنجم. وبلاگها
بخش سوم. ضرورت و غایت در ارتباطات
فصل اول. اعتماد رسانهای: ضرورت هستی شناختی
فصل دوم. اقناع، غایت ارتباطات (انسانی و رسانهای)