مبانی و اصول برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی درسی به منزله یک حوزه تخصصی با تکیه بر مبانی فلسفی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، روان شناختی، علمی و دینی تدوین می شود. برنامه ریزان برای تحقق اهدافشان از رویکردهای مختلف از جمله رویکرد تلفیقی بهره می گیرند. در فرایند برنامه ریزی درسی، کار با مطالعه و پژوهش (بررسی محیط که نوعی ارزشیابی تشخیصی است) آغاز و به ارزشیابی توأم با تحقیق ختم می شود. ارزشیابی بر جمع آوری و تحلیل اطلاعات محیط بیرونی و درونی به منظور تعیین کمیت و کیفیت برنامه درسی تأکید دارد و از الگوهای معینی پیروی می کند. برای اجرای درست نظام ارزشیابی بهتر است خطاهای متداول شناسایی و برای کاهش آن ها اقدام شود. در این زمینه می توان اقدامات متفاوتی انجام داد؛ از جمله: ارزشیابی به صورت تیمی و مستمر، جمع آوری اطلاعات از منابع مختلف و مشخص کردن ملاک های ارزیابی

فهرست:
فصل اول: مفهوم شناسی برنامه درسی
فصل دوم: تاریخچه برنامه ریزی درسی
فصل سوم: مبانی برنامه ریزی درسی
فصل چهارم: رویکردهای برنامه درسی
فصل پنجم: تلفیق: رویکرد جدید برنامه درسی
فصل ششم: فرایند برنامه ریزی درسی
فصل هفتم: ارزیابی برنامه درسی
فصل هشتم: سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران

سال نشر: 
1398