خلاقییت، آفرینندگی و نو آوری، مهم ترین و اساسی ترین قابلیت انسان و بنیادی ترین عاملی است که در همه ابعاد و جوانب زندگی او نقش حیاتی ایفا می کند. می توان گفت "خلاقیت و نو آوری" موهبتی است که کما بیش در وجود همه انسان ها به ودیعه گذاشته شده است. خوشبختانه امروز، این موهبت چندان مورد توجه مربیان، معلمان، والدین و کارگزاران آموزشی قرار گرفته است که آنان را به پرورش خلاقیت در دانش آموزان خود راغب ساخته است. اثر حاضر به بیان مفهوم و تعریف خلاقیت، فرهنگ خلاقیت و روش های پرورش آن در فرزندان و دانش آموزان، با ارایه راهکارهای عملی، پرداخته و در پایان نیز چند پرسشنامه خلاقیت آورده شده است.
مربیان، معلمان، والدین، دانشجویان و پژوهشگران مطالب مفیدی در این کتاب خواهند یافت.
فهرست مطالب
فصل اول: ضرورت شناخت خلاقیت، تعاریف.....................................................................1
فصل دوم: خلاقیت در مرحله کودکی...............................................................................21
فصل سوم: نقش معلمان در پرورش خلاقیت .....................................................................35
فصل چهارم: تشویق خلاقیت و تخیل کودکان ....................................................................51
فصل پنجم: کشف و پرورش خلاقیت ............................................................................61
فصل ششم: تشخیص دانش آموران خلاق ........................................................................95
فصل هفتم: راههای توسعه تفکر خلاق ( بیست اصل تورنس) .................................................113
فصل هشتم: ویژگیهای شخص خلاق ...........................................................................125
فصل نهم: موانع خلاقیت ......................................................................................133
فصل دهم: آزمون خلاقیت، چقدر خلاق هستی..................................................................143
فصل یازدهم: پرسشنامه خلاقیت عابدی ........................................................................157
فصل دوازدهم: پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی ..............................................................173
فهرست منابع و کتابنامه ..........................................................................................