نظر شما

افزایش تعداد و سهم تولید علم برتر کشور در سال ۲۰۱۷

به گزارش اداره روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دهقانی سرپرست ISC گفت: سهم ایران از تولید علم برتر دنیا به ۲,۹% در سال ۲۰۱۷ میلادی و ۲.۲% در سال ۲۰۱۶ میلادی رسید. در همین زمان سهم ایران از کل تولید علم دنیا بر اساس پایگاه آی.اس.آی ۱.۹% در سال ۲۰۱۷ و ۱.۷% در سال ۲۰۱۶ است. دهقانی اظهار داشت: یک درصد از مقالاتی که در مجلات آی.اس.آی منتشر می شوند، ۱۸% استنادهای دنیای علم را دریافت می کنند که به آنها تولید علم برتر گفته می شود. مقالات یک درصد برتر هر دو ماه یکبار و بر اساس میزان استفاده از مقالات یا همان استنادهای دریافتی تعیین می شوند. اگر مقالات از کیفیت لازم برخوردار باشند در میان مقالات برتر باقی مانده، در غیراینصورت حذف می شوند و همچنین مقالاتی که قبلا در فهرست نبوده اند برحسب میزان استنادهای دریافتی در آن قرار می گیرند. این مقالات در پایگاه شاخص های اساسی علم (ISI-ESI) ارائه می گردند. وی گفت: تعداد مقالات پراستناد و داغ کشور در سال ۲۰۰۷ میلادی تنها ۵۶ مورد بود که این مقدار در سال ۲۰۱۵ به ۲۲۳ مورد و در سال ۲۰۱۶ به ۳۵۰ مورد رسیده است. در سال ۲۰۱۷ تاکنون تعداد مقالات برتر کشور ۱۹۷ مورد می باشد. دهقانی ادامه داد: در سال ۲۰۰۷ تعداد مقالات پراستناد و داغ دنیا ۱۰هزار و ۵۱۴ مورد گزارش شده است که تعداد آن در سال ۲۰۱۵ به ۱۵هزار و ۳۴۷ مورد رسید و در سال ۲۰۱۶ به ۱۵هزار و ۶۷۹ مورد افزایش یافت. سهم کشور از مقالات برتر دنیا در طول زمان افزایش یافته است بنحویکه از ۰,۵% در سال ۲۰۰۷ به ۲.۲% در سال ۲۰۱۶ و ۲.۹% در سال ۲۰۱۷ افزایش یافت.سرپرست ISC گفت: کمیت تولید علم کشور در سال ۲۰۰۷ میلادی و بر اساس پایگاه آی.اس.آی ۱۳۴۷۶ مورد بود که در سال ۲۰۱۶ به ۴۷هزار و ۰۴۷ مورد رسیده است. در سال ۲۰۱۷ تاکنون این رقم ۳۴۳۲۴ مورد است. این در حالی است که در سال ۲۰۰۷ میلادی کل تولید علم دنیا ۱میلیون ۸۳۰هزار و ۶۰۲ رکورد بود که در سال ۲۰۱۶ به ۲۷۷۶۴۷۵ مورد رسیده است. همزمان با افزایش کمیت تولید علم دنیا سهم ایران از کل تولید علم دنیا نیز افزایش یافته است، اما سهم ایران از کل تولید علم برتر دنیا از کمیت تولید علم کشور پیشی گرفته است. باید خاطر نشان کرد که مرجعیت علمی اولین بند از سند سیاست های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری بوده که برای دستیابی به این جایگاه لازم است بیش از هر چیز به جای تکیه صرف به کمیت تولید علم به دنبال افزایش کیفیت و نیز توجه به سایر شاخص ها از جمله تبدیل علم به فنآوری و نوآوری و نیز اثرگذاری اقتصادی با تاکید بر جنبه های کاربردی علم تولید شده اقدام شود.

Image CAPTCHA