سواد رسانهای و اطلاعات، دیگر تنها به عنوان یک علم و یا توانایی شناخته نمیشود، بلکه یک امر لازم برای تمامی مردم جامعه شبکهای محسوب میشود، جامعهای که به طور اثربخشی ارتباط خود را در شبکههای مختلف رسانهای نظم میدهد، شبکههایی که کمکم با شبکههای اجتماعی ارتباطات رودررو، جایگزین میشوند، یا آنها را کامل میکنند..بر همین اساس میتوان این گونه بیان کرد که سواد رسانهای و اطلاعاتی اصلیترین و مهمترین سطح توانمندی برای زندگی در دنیای امروزی است و به مخاطب این مهارت را میدهد که در فرایند تولیدات گوناگون رسانهای درگیر نشده و به طور همزمان با دریافت هوشمندانه پیغامها و رمز گشودن از آنها، یک کنشگر فعال نیز به شمار برود. این کتاب نحوه پیشرفت و بهبود کنشگری فرزندان را هنگام رویارویی با انواع رسانه و تولیدات آن بر مبنای ماهیت هر کدام از رسانهها، شرح خواهد داد. در کتاب حاضر تلاش شده است که هر رسانه براساس نوع، بافت و روح حاکم بر آن مورد توجه قرار گرفته و بررسی و تحلیل شود. این موضوع به معنای این است که شناخت رسانهای، خود آغازگر آموزشهای سواد رسانهای و اطلاعاتی است. بنابراین فهم خود رسانه در این رابطه اهمیت فراوان دارد. ارائه روشهای تقویت سواد رسانهای و اطلاعاتی و تبیین الگوهای ارتقای آن در خانه و مدرسه از اهداف مهم کتاب است.