
مقاله حاضر با هدف طراحی الگوی مفهومی آموزش استم تلفیقی در دوره ابتدایی کشور ایران انجام شده است. روش پژوهش مورد استفاده در این مقاله تحلیل محتوای کیفی است. جامعه پژوهش شامل کلیه پژوهشهای موجود در پایگاههای اطلاعاتی از جمله پروکوئست، اشپرینگر، ساینسدایرکت، گوگل اسکالر، سیج و اریک از سال 2000 تاکنون و اسناد بالادستی نظام تعلیم و تربیت ایران است. نمونهبرداری از هر دو منبع به روش هدفمند انجام شده در بخش پژوهشها، 46 مقاله و رساله و در بخش اسناد، سند چشم انداز جمهوری اسلامی در افق 1404، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اهداف و راهنمای برنامههای درسی علوم و ریاضی به عنوان نمونه هدفمند انتخاب شدند. منطق طراحی برنامههای درسی استم تلفیقی در دوره ابتدایی با در نظر گرفتن کانونهای تمرکز رویکرد آموزشی تلفیقی استم بر اساس مبانی نظری و تحلیل پژوهشهای انجام شده در مورد طراحی و اجرای برنامههای درسی تلفیقی استم استنتاج و سپس الگوی مفهومی بر اساس مدل اکر و منطق برنامههای درسی تلفیقی استم ارائه گردید.
فصلنامه مطالعات برنامه درسی، دوره 15، شماره، 59 زمستان 1399، ص92-63