ارزشیابی برنامه درسی به مثابه یک پدیده پیچیده
ارسال در تاریخ د, 1400/02/13 - 12:13در این پژوهش سعی شده است با توجیه و مفروض انگاشتن برنامه درسی به عنوان یک پدیده پیچیده، مدلی برای ارزشیابی آن ارائه گردد که به کمک آن تصویری جامعتر از ابعاد مختلف برنامه درسی در گزارشهای ارزشیابی ارائه نمود. در این مدل ابعاد و لایههای مختلف برنامه درسی (مکتوب، اجراشده، تجربه شده، آزمون شده) بر اساس سه معیار (آرمانهای قصدشده، ابعاد پنهان، و عناصر مغفول) ارزیابی شده و نهایتاً یک ماتریس 15 سلولی را به وجود میآورند. به عقیده نگارنده ارزیابی جامع برنامه درسی به عنوان یک پدیده پیچیده مستلزم پاسخگویی به سوالات تمامی این سلولها میباشد.