هدف از انجام طرح حاضر، بررسی ابعاد دینداری و هویت ملی دانش پژوهان جوان است. روش پژوهش پیمایشی _توصیفی است و جامعه مورد مطالعه در این تحقیق دانش پژوهان جوان مدال آور دختر و پسر پایه دوم و سوم است. جامعه آماری این تحقیق به صورت کل شمار272 نفر است. با توجه به اینکه حجم نمونه با حجم جامعه برابر است نمونهگیری انجام نشد.ابزار اندازهگیری جمع آوری اطلاعات از طریق دو پرسشنامه دینداری و هویت ملی صورت پذیرفت. ابزار سنجش دینداری با ضریب آلفای کرونباخ معادل 0.83 یعنی در حد بالا تعیین گردید و ابزار هویت ملی با ضریب آلفای کرونباخ معادل 0.82 تعیین گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات در این تحقیق، به صورت توصیفی و استنباطی و جهت تبیین یافتهها نیز از جداول دو بعدی و آزمونهای تی دو نمونه مستقل و همبستگی پیرسون استفاده شد. یافتهها: یافتهها نشان میدهد که دانش پژوهان جوان در بعد اعتقادی، عاطفی و پیامدی در سطح خوب، مطلوب و متوسط رو به بالا قرار دارند، اما در بعد مناسکی بیشترین نوسانات را دارند، به طوریکه درحوزه مناسک در شرایط نامطلوبی قرار دارند و دانش پژوهان از کمترین میزان دینداری برخوردار هستند. نتایج حاصل از آزمون تی حاکی از آن است که بین میزان دینداری دختران و پسران تفاوت وجود دارد. به طوریکه میزان دینداری پسران از دختران بیشتر است. در شاخص هویت ملی یافتهها حاکی از این است که 50.4 درصد از دانش پژوهان از هویت ملی بالایی برخوردارند و بالاترین میانگین مربوط به بعد رفتاری، عاطفی و شناختی هویت ملی است. همچنانکه یافته های حاصله حاکی از این است که بین دینداری و هویت ملی رابطه معناداری وجود دارد.
کلیدواژهها: ابعاد دینداری، هویت ملی، دانش پژوهان.