پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

تعیین عوامل و شایستگی‌های روانی- اجتماعی موثر بر حفظ و ارتقای سلامت روانی دانش آموزان دوره‌ی دوم متوسطه (ارائه الگو)

هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت عوامل و شایستگی‌های روانی- اجتماعی مؤثر بر سلامت روانی دانش آموزان است.  جامعه آماری، روش نمونه گیری و نمونه آماری. کتب، مقاله‌ها، گزارش‌های معتبر علمی مرتبط با موضوع، برنامه‌های آموزشی و درسی و طرح‌های مداخله‌ای نظام‌های آموزشی تعدادی از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در زمینه پیشگیری، حفظ و ارتقای سلامت روانی؛ و جامعه آماری متخصصان، خبرگان و صاحب‌نظران حوزه‌های ذیربط و درگیر با موضوع شامل: روان شناسان (سلامت، بالینی و تربیتی)، مشاوران، پزشکان حوزه‌های ذیربط (روانپزشکان و متخصان پزشکی اجتماعی)، متخصان آموزش سلامت.

: بررسی شروع زمان مناسب آموزش زبان خارجی (زبان انگلیسی) در نظام آموزش رسمی عمومی کشور با توجه به رشد شناختی و عوامل فرهنگی – اجتماعی

بر اساس سند برنامه درسی "آموزش زبان های خارجی بستر مناسبی را برای درک، دریافت، تعاملات فرهنگی و انتقال دستاوردهای دانش بشری در قالب های متنوع زبانی به صورت شفاهی، دیداری، و نوشتاری برای مقاصد و مخاطبان گوناگون در چارچوب معیار اسلامی فراهم می کند.

تدوﯾﻦ ﭼﺎرﭼﻮب راﻫﻨﻤﺎ ﺑﺮای آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرت ﻓﻨﯽ ﺣﺮﻓﻪ ای ﺑﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ ﻧﻈﺮی

اﯾـﻦ ﭼﻬﺎرﭼﻮب ﺑﺎ ﻣﻼﺣﻈﻪ ﺑﺎﻓﺖ و دروﻧﺪاد ﻣﻮرداﻧﺘﻈﺎر ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد و ﺑﻪ ﻋﻨﻮان دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﮐﻠﯽ ﺑﺮای ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎی ﯾﺎدﮔﯿﺮی ﻧﺎﻇﺮ ﺑﺮ ﻣﺤﺘﻮای ﻓﻨﯽ و ﺣﺮﻓﻪ ای، روش ﻫﺎی ﻓﻌﺎل ﯾﺎدﮔﯿﺮی و ﮐﺎرﻫـﺎی ﻋﻤﻠـﯽ،   در دﺳـﺘﺮس ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰان و ﻣﺠﺮﯾﺎن آﻣﻮزش و ﭘﺮورش ﻗﺮار داده ﻣﯽ ﺷﻮد.

تدوین استانداردهای شایستگی های معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه و اعتباربخشی آن

 هدف اصلی پژوهش حاضر تدوین استانداردهای شایستگی های معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه و اعتباربخشی آن است. روش این پژوهش برای گردآوری مطالب روش کتابخانه ای است و برای اعتباربخشی به محتوای استانداردها روش گروه کانونی استفاده می شود. جامعه مورد مطالعه در این پژوهش متخصصان استانداردهای معلمی آموزش و پرورش ویژه است که در سال تحصیلی 97-1396 در تهران اقامت دارند. نمونه پژوهش شامل ده متخصص که در بر گیرنده اساتید دانشگاه و کارشناسان و معلمان دانش آموزان با نیازهای ویژه است می باشد.

بررسی وضعیت موجود و شناسایی راهکارهای بهینه ارتقای منزلت اجتماعی معلمان رشته های علوم انسانی

  این پژوهش به منظور تحقیق "وضعیت موجود و شناسایی  راهکارهای بهینه ارتقای منزلت اجتماعی معلمان رشته های علوم انسانی" به انجام رسیده است.هدف های اصلی این بررسی عبارتند از: «شناسایی راهکارهای بهینه ارتقای منزلت اجتماعی معلمان رشته های علوم انسانی و«درجه تناسب و اولویت بندی این راهکارها» . در این پژوهش از روش های اکتشافی، سنتز پژوهی و گروه کانونی  بهره گرفته شده است.

بررسی ابعاد دینداری و هویت ملی دانش پژوهان جوان

هدف از انجام طرح حاضر، بررسی ابعاد دینداری و هویت ملی دانش پژوهان جوان است. روش پژوهش پیمایشی _توصیفی است و جامعه مورد مطالعه در این تحقیق دانش پژوهان جوان مدال آور دختر و پسر پایه دوم و سوم است. جامعه آماری این تحقیق به صورت کل شمار272 نفر است.  با توجه به اینکه حجم نمونه با حجم جامعه برابر است نمونه‌گیری انجام نشد.ابزار اندازه‌گیری جمع آوری اطلاعات از طریق دو پرسشنامه دینداری و هویت ملی صورت پذیرفت. ابزار سنجش دینداری با ضریب آلفای کرونباخ معادل 0.83 یعنی در حد بالا تعیین گردید و ابزار هویت ملی با ضریب آلفای کرونباخ معادل 0.82 تعیین گردید.

طرح ارزشیابی دوره ای برنامه درسی فارسی دوره اول ابتدایی

  درراستای ارزشیابی از برنامه درسی جدید تدوین شده و به اجرا در آمده دوره ابتدایی با ساختار جدیدکه از ابتدای سال تحصیلی 1390-1391 در سال اول ابتدایی و سپس در روندی صعودی و تسرّی سالانه به پایه های تحصیلی بالاتر دوره ابتدایی یعنی دوم و ششم و سپس سوم (در دوره ابتدایی) و هفتم(در دوره متوسطه) و به همین ترتیب در سالهای بعدی به اجرا درآمده، در این کوشش ارزیابانه به نام ارزشیابی دوره‌ای درنظر بوده است برنامه درسی فارسی دوره اول ابتدایی شامل: برنامه درسی قصد شده (از جمله شامل کتاب درسی و دیگر اجزاء بسته برنامه درسی)، برنامه درسی اجراشده و برنامه درسی کسب شده، مورد ارزشیابی قرار گیرد.

اقدام پژوهی معلم: بنانهادن مردم سالاری دانشی

این کتاب نشان می‌دهد با استفاده از اقدام‌پژوهی معلم، مدارس به مردم‌سالاری‌های دانشی تبدیل می‌شوند، یعنی جایی که معلمان، رهبری فکری را برای ساخت دانش غیرسلسله مراتبی، مساوات‌طلب، مبتنی‌ بر همکاری، گروهی و مردم‌سالارانه فراهم می‌‌کنند.

کاوشگری در مورد مراحل و روند تدوین سند برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی ایران

پژوهش حاضر با هدف شناسایی مراحل و روند تدوین برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی براساس دانش نظری موجود در حوزه طراحی و تدوین برنامه درسی و بررسی نحوه انجام آسیب شناسی و نیازسنجی های لازم در تدوین برنامه درسی ملی، انجام گرفته است. پژوهش از نوع کاوشگری فلسفی انتقادی در قالب پژوهشی کیفی در حوزه برنامه درسی بوده است و با بررسی میدانی و مصاحبه با دست اندرکاران تدوین و تولید برنامه درسی ملی جمهوری اسلامی در کمیته تدوین و دیگر کمیتههای تخصصی، کاوشگری در مورد مراحل و روند تدوین برنامه درسی ملی شکل داده شده است.

مستندسازی طرح های ارزشیابی بسته های آموزشی پایه های سوم و هفتم و بررسی مشکلات اجرا - سوم و هفتم در سال

هدف این مطالعه مستند سازی طرح های ارزشیابی بسته های آموزشی پایه های سوم و هفتم  در سال تحصیلی( 1392-93) و شناسایی نقاط قوت و ضعف این طرح ها می باشد. مستند سازی فرآیند شکل گیری و اجرای طرح های ارزشیابی بسته های آموزشی پایه های سوم و هفتم ، تدبیری است که پژوهشکده برنامه ریزی درسی و نوآوری های آموزشی برای ثبت و ضبط تجربیات همکاران اتخاذ شده است.

تدوین چارچوب راهنما برای آموزش مهارت فنی حرفه‌ای به دانش‌آموزان متوسطه نظری

تهیه کننده: پروین جلالوندی

عنوان :تدوین چارچوب راهنما  برای آموزش مهارت  فنی حرفه‌ای به دانش‌آموزان متوسطه نظری

  شماره بازیابی: p-03935

  پژوهشگر: احد نویدی و علی اصغر خلاقی                        

ناظر طرح: عبدالحسین نفیسی و غلامحسن پایگانه

 محل نشر:   تهران   سال نشر:  1397

سازمان حامی:  پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش