بررسی مروری پژوهش‌های انجام شده در حوزه تقویت و تعمیق اقامه نماز در مراکز آموزشی

چکیده

هدف از انجام طرح حاضر، بررسی مروری پژوهش‌های انجام شده در حوزه تقویت و تعمیق اقامه نماز در مراکز آموزشی است. روش پژوهش مروری- تحلیلی است و جامعه تحلیلی مورد مطالعه در این پژوهش عبارتنداز: کلیه طرحهای پژوهشی، پایان نامه‌ها  و مقالات انجام شده در حیطه تقویت و تعمیق نماز می‌باشد. با توجه به اینکه حجم نمونه با حجم جامعه برابر است نمونه گیری انجام نشد و کلیه طرحهای پژوهشی شناسایی شده به طور عمیق مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش فیش برداری  و مرور از منابع اطلاعاتی است.

یافته های حاصله حاکی از این است که بیش از 50 درصد از پژوهش های انجام شده نماز در حیطه نگرشی- گرایشی به عنوان مهم ترین عوامل موثر در جذب به نماز معرفی شده اند و کمتر به آسیب شناسی برنامه اقامه نماز پرداخته شده است. بدین منظور با وجود همه تلاش های انجام شده و دغدغه های متولیان این حوزه، مشاهده وضعیت موجود اقامه نماز در بسیاری از مدارس در نظر متولیان امر با وضع مطلوب فاصله دارد. از سوی دیگر یافته ها بیانگر این است که تهدید کننده ها و موانع تقویت و تعمیق فرهنگ اقامه نماز به دلیل بی توجهی به حوزه شناختی، رفتاری و انگیزشی دانش آموزان، خروجی یا محصولی را به نظام اجتماعی عرضه می‌کند که نسبت به انجام این فریضه واجب بی علاقه است و از دانش کافی در حوزه نظری و عملی (فرهنگ اقامه نماز) برخوردار نیست. همچنانکه مرور یافته های تحقیق نشان داد بررسی وضعیت موجود نسل جوان در مواجهه با تربیت دینی فاصله زیادی با آرمانهای دینی و اعتقادی جامعه اسلامی دارد که در این میان سهم دستگاه های فرهنگی- تربیتی همچون خانواده، مدرسه و رسانه های جمعی بی تاثیر نخواهد بود. در بخش راهکارها نیز یافته‌های تحقیق حاکی از نوع انگیزه بخشی، تمهیدی، تعلیمی، تبلیغی و ترغیبی جهت شرکت دانش‌آموزان در نماز، است که این نتیجه حاکی از تشویق و انگیزه برای بروز رفتار و تداوم آن خواهد بود.

سال نشر: 
1396