سازمان حامی: پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

ارزیابی چگونگی ارتباط طولی محتوا(مفاهیم، اصول و مهارتها) کتاب های درسی علوم تجربی دوره عمومی از منظر ملاکهای محتوایی( شامل، جدول وسعت توالی و چارچوب تیمز) و ملاکهای ساختاری

پژوهش حاضر به منظور ارزیابی ارتباط طولی  کتاب های علوم تجربی دوره عمومی با در نظر گرفتن ملاک ها و نشانگرهای ساختاری و محتوایی و بهینه سازی روند آموزش علوم تجربی دانش آموزان دوره عمومی انجام شده است. ملاکهای ساختاری که در همین تحقیق از روش تحلیل اسناد مرتبط و اسخراج ملاکهای مناسب ارتباط طولی تعیین و سپس اعتباربخشی شده است. ملاک های ساختاری شامل 10 ملاک : «از روش تجربی محور به روش تئوری محور» ،« تداوم یا استمرار » ، « رعایت وسعت »، « ارتباط عناصر با هم» ، « توالی شامل: «از آسان به مشکل»، « از عینی به ذهنی»، « تنظیم براساس پیش نیازها » ، « ترتیب(توالی) زمانی »، « از کل به جزء » و « توسعه تدریجی مفاهیم» تعیین گردید.

بررسی مروری پژوهش‌های انجام شده در حوزه تقویت و تعمیق اقامه نماز در مراکز آموزشی

چکیده

هدف از انجام طرح حاضر، بررسی مروری پژوهش‌های انجام شده در حوزه تقویت و تعمیق اقامه نماز در مراکز آموزشی است. روش پژوهش مروری- تحلیلی است و جامعه تحلیلی مورد مطالعه در این پژوهش عبارتنداز: کلیه طرحهای پژوهشی، پایان نامه‌ها  و مقالات انجام شده در حیطه تقویت و تعمیق نماز می‌باشد. با توجه به اینکه حجم نمونه با حجم جامعه برابر است نمونه گیری انجام نشد و کلیه طرحهای پژوهشی شناسایی شده به طور عمیق مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت و ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش فیش برداری  و مرور از منابع اطلاعاتی است.