مطالعۀ تطبیقی آموزش زبان انگلیسی به دانش آموزان کم توان ذهنی و ارائه الگوی مناسب

هدف از پژوهش حاضر، مطالعة تطبیقی آموزش زبان انگلیسی به دانش آموزان کم توان ذهنی و ارائة الگوی مناسب برای دانش آموزان ایرانی است . برای انتخاب کشورهای مورد مطالعه از روش نمونه گیری قضاوتی استفاده شده است. به این صورت که از میان کشورهای موفق در حوزة آموزش زبان خارجی و پیشرو در زمینة آموزش زبان خارجی به دانش آموزان کم توان ذهنی، دو کشور هلند و آلمان انتخاب شد و از میان کشورهای آسیایی و مشابه با ایران به لحاظ فرهنگی امارات، اندونزی و کره جنوبی انتخاب شدند. متأسفانه علیرغم تلاش زیادی که صورت گرفت در مورد برخی از کشورهای به ویژه در میان گروه مشابه به لحاظ فرهنگی با ایران اطلاعاتی منسجم و دسته بندی شده در دسترس نبود. به همین دلیل سعی شد تا برای رسیدن به الگویی برای آموزش زبان انگلیسی به دانش آموزان کم توان ذهنی، عناصر مختلف برنامه آموزشی پیشنهادی از کشورهای هلند و آلمان استخراج و یافته ها در جلسه های کانونی متعدد با متخصصان و کارشناسان آموزشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی به مشورت گذاشته شود. علاوه بر این برای استفاده از تجربه معلمان و آشنایی با روشها و فنون موفق آموزشی آنها، مصاحبه های نیمه ساختاریافته ها نیز با معلمان استانهای منتخب کشورانجام شود. در نهایت فهرستی از موضوعها، روشها و فنون تهیه شد که مستخرج از مطالعة تطبیقی، مصاحبه های نیمه ساختاریافته با معلمان و دانش آموزان بود. روایی محتوایی آنها در گروه کانونی مورد تأیید قرار گرفت. در مرحلة اعتباربخشی از کمک تعدادی از متخصصان برنامه ریزی درسی، متخصصان تعلیم و تربیت کودکان استثنایی، متخصصان ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، متخصصان موضوعی مرتبط )زبانشناسی کاربردی(، معلمان مجرب مربوطه، گروههای آموزشی و گروههای درسی مرتبط استفاده شد. 9محتوای آموزشی تهیه شده در سه مدرسه و توسط چهار معلم در شهرستانهای استان تهران به 18 دختر و 14 پسر آموزش داده و گزارش تفصیلی و توصیفی و تحلیلی آن در متن گزارش آمده است. برای بازنگری در مطالب آموزشی، تجربه زیسته معلمان گردآوری و تحلیل شد. گروه کانونی معلمان دوباره تشکیل و بازخوردها از معلمان و بازدیدکنندگان کلاس ها گرفته شد و در موضوع ها، روشها و فنون آموزشی اصلاحاتی انجام و در نهایت آنچه که از عناصر مختلف برنامه آموزشی اعم از زمینه های مفهومی، استانداردهای آموزشی، راهبردهای آموزشی، از قبیل روش تدریس، سازماندهی، زمانبندی، نقش معلم، تسهیلات و تجهیزات آموزشی و منابع و مواد آموزشی و راهبردهای ارزشیابی در دسترس بود تا حد امکان مقوله بندی و ارائه گردید. در فصل پایانی محتوای آموزشی پیشنهادی پس از اصلاحات، برای دوره اول متوسطه پیش حرفه ای به تفکیک موضوع ها، اهداف، مهارتها و خرده مهارتها فهرست شد. بدیهی است آنچه که انجام شده است کم نقص نیست. این گام نخست توسط پژوهشکده کودکان استثنایی برداشته شده است تا متخصصان آموزش زبان انگلیسی را به بررسی های عمیق تر در زمینة آموزش زبان انگلیسی به دانش آموزان با نیازهای ویژه دعوت کنیم.

سال نشر: 
1399