اسلام و پژوه های تربییتی، سال دهم، شماره اول، پیاپی 19، بهار و تابستان: 1397: ص 23 -40

جایگاه عقلانیت و معنویت در برنامه درسی

پژوهش حاضر با هدف بررسی عقلانیت و معنویت در برنامة ‌درسی با نگرش به‌ فلسفة اسلامی انجام و براین فرض اساسی مبتنی است که جهت‌گیری‌های هنجاری برنامه درسی، بر مبانی فلسفی استوارند. پژوهشگر درصدد است تا با استفاده از روش تحلیلی و استنتاجی ابتدا به توصیف و تحلیل جهت‌گیری‌های عقلانی و معنوی در برنامة ‌درسی بپردازد و در گام مهم تر، با تکیه بر عقلانیت، و به ویژه عقل نظری و عقل عملی در فلسفه اسلامی، جهت گیری برگرفته از این فلسفه را در برنامه درسی توضیح دهد و به ارتباط آن با معنویت بپردازد.