علم استادان

مدیریت برنامه درسی(از مبانی نظری تا راهکارهای عملی)

تصمیم گیری درباره برنامه درسی ماهیت پیچیده ای دارد و مواجهه ساده انگارانه با آن محکوم به شکست است. فهم این پیچیدگی و مدیریت سنجیده آن مستلزم شناخت دقیق ابعادی چون خاستگاه تصمیم گیری در برنامه درسی، ارکان برنامه درسی و عناصر برنامه درسی است. اثر حاضر را می توان کوششی برای تامل روی این ابعاد و مدل سازی به قصد تبیین دامنه گزینه های تصمیم گیری درباره برنامه درسی و رمزگشایی آن دانست. در این راستا نویسنده ابتدا مبانی نظری تصمیم گیری درباره برنامه درسی را تشریح نموده و سپس راهکارهایی عملی برای حرکت از تصمیم گیری متمرکز به سمت تصمیم گیری های آزاد شده و بومی را ارائه می کند.

جنبش نوبسترسازی در مطالعات برنامه درسی

جنبش برنامه درسی بسان هر جنبش فکری دیگری در حوزه مطالعات برنامه درسی در واکنش به ضعف‌ها و نارسایی‌های موجود در دیدگاه‌های نظری و یا اقدامات عملی رشته شکل‌گرفته و دارای نگاهی اصلاح‌گرایانه و راهگشا همراه با طرح مشخصی برای خروج از انسداد و بن‌بست موجود و حرکت به‌سوی فرصت‌ها و سرزمین‌های جدید برای توسعه و بالندگی رشته است.