فصلنامه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام

طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی معنوی

هدف از پژوهش حاضر، طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی معنوی است. روش مورداستفاده برای انجام دادن پژوهش، برمبنای هدف ازنوع کاربردی و برمبنای ماهیت، جزء روش های ترکیبی با رویکرد اکتشافی متوالی هدایت شده است. جامعه آماری تحقیق را معلمان ابتدایی شهر کرمانشاه به تعداد 4080 نفر تشکیل می دهند. نمونه آماری طبق جدول کرجسی، 352 نفر و روش نمونه گیری ازنوع تصادفی ساده بوده است. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن با استفاده از آرای صاحب نظران تایید شد.

مبانی و انواع خودآگاهی ازمنظر فلاسفه اسلامی و کاربست آن در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش

هدف از این پژوهش، بررسی مبانی و انواع خودآگاهی ازمنظر فلاسفه اسلامی و میزان به کارگیری آن در سند تحول بنیادین آموزش وپرورش است و برای انجام دادن تحقیق، از روش ترکیبی (کیفی و کمی) استفاده شده است؛ بدین شرح که در بخش کیفی، روش تحلیل مفهومی و استنتاجی و تحلیل محتوای کیفی (استقرایی) و در بخش کمی، روش تحلیل محتوای کمی را به منظور تحلیل سند تحول بنیادین آموزش وپرورش (مبانی انسان شناسی و اهداف) به کار گرفته شده، جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، آثار فلاسفه اسلامی و سند تحول بنیادین آموزش وپرورش را شامل می شود و روش نمونه گیری در بخش کیفی، ازنوع هدفمند و در بخش کمی، ازنوع تحلیل محت

مدل نظری مدیریت جهادی در اسناد تحولی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

هدف پژوهش حاضر شناسایی مدل نظری مدیریت جهادی براساس اسناد تحولی نظام آموزش‏ وپرورش جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش ازنوع کیفی و برای انجام‌دادن آن از رویکرد نظریۀ زمینه ‏ای و الگوی اشتراوس و کوربین (1990) استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش در بخش مدیریت جهادی، شامل کلیۀ اسناد معتبر مربوط به حوزۀ مدیریت جهادی و در قسمت مرتبط با اسناد تحولی، مشتمل بر مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم‏ وتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران (1390)، سند برنامۀ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1391) و سند تحول بنیادین آموزش‏ وپرورش (1390) است.