مدل نظری مدیریت جهادی در اسناد تحولی نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران

هدف پژوهش حاضر شناسایی مدل نظری مدیریت جهادی براساس اسناد تحولی نظام آموزش‏ وپرورش جمهوری اسلامی ایران است. پژوهش ازنوع کیفی و برای انجام‌دادن آن از رویکرد نظریۀ زمینه ‏ای و الگوی اشتراوس و کوربین (1990) استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش در بخش مدیریت جهادی، شامل کلیۀ اسناد معتبر مربوط به حوزۀ مدیریت جهادی و در قسمت مرتبط با اسناد تحولی، مشتمل بر مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم‏ وتربیت رسمی عمومی جمهوری اسلامی ایران (1390)، سند برنامۀ درسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1391) و سند تحول بنیادین آموزش‏ وپرورش (1390) است. روش نمونه‏ گیری در این پژوهش ازنوع نظری است و یافته‏ ها درقالب شش محور مدل مذکور طبقه‏ بندی شدند. مقولة تربیت جهادی (محور مرکزی) از مقوله‏ های اهداف تربیت جهادی، اصول تربیت جهادی، ویژگی‏های نسل تربیت ‏یافتة جهادی و باور جهادی؛ محور شرایط علّی از مقوله ‏های ایمان به مبدأ و معاد، حقایق هستی و حاکمیت قطعی سنن الهی؛ محور شرایط مداخله‏ گر از مقوله‌های درمقابل مانع و دشمن بودن؛ و محور زمینۀ‏ مدیریت جهادی از مقوله ‏های ساخت جهادی، روابط جهادی و ارکان تربیت جهادی تشکیل شده است. در محور راهبردها، به مقوله‌های تعالی مجدّانۀ مرتبتی، موقعیت‏ محوری، شایستگی‏ محوری، علم ‏محوریِ اسلامی، انعطاف ‏پذیریِ معیارمدار، رصد و پایش مداوم و جامع، و رویکردهای ترکیبی، مرتبه‏ ای، تمدن‏ سازی، تربیتی- فرهنگی، مشارکتی و راهبردی اشاره شده ‏است. محور پیامد، مقوله‏ های تربیت فرد صالح، تربیت جامعة صالح، تأسیس تمدن نوین اسلامی و تحقق‌یافتن حیات طیبه را شامل می‌شود. مؤلفه‏ های مدیریت جهادی درقالب مدل پارادایمی مدیریت جهادی در اسناد تحولی عرضه شده‌اند و از این مدل می ‏توان در مدیریت سطوح مختلف نظام آموزش‏ وپرورش استفاده کرد.

 

سال نشر: 
1400