فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی

بررسی جایگاه هویت دینی و انقلابی در سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش

پژوهش حاضر با هدف تحلیل جایگاه مؤلفه­ های هویت دینی و انقلابی در سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه پژوهشی شامل متن سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش است که باتوجه ‌به ماهیت پژوهش و محدودیت جامعه پژوهشی از نمونه ­گیری صرف‌نظر و کل جامعه پژوهشی بررسی شده است. ابزار اندازه­ گیری، سیاهه تحلیل محتوای محقق‌ساخته بوده و شیوه پردازش داده­ ها براساس روش آنتروپی شانون بوده است. عمده­ترین یافته­ های پژوهش بیانگر این است که در سند تحول درمجموع 292 مرتبه به مؤلفه­های هویت دینی و 140 مرتبه به مؤلفه­ های هویت انقلابی توجه شده است.