پژوهش حاضر با هدف تحلیل جایگاه مؤلفه های هویت دینی و انقلابی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام شده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه پژوهشی شامل متن سند تحول بنیادین آموزشوپرورش است که باتوجه به ماهیت پژوهش و محدودیت جامعه پژوهشی از نمونه گیری صرفنظر و کل جامعه پژوهشی بررسی شده است. ابزار اندازه گیری، سیاهه تحلیل محتوای محققساخته بوده و شیوه پردازش داده ها براساس روش آنتروپی شانون بوده است. عمدهترین یافته های پژوهش بیانگر این است که در سند تحول درمجموع 292 مرتبه به مؤلفههای هویت دینی و 140 مرتبه به مؤلفه های هویت انقلابی توجه شده است. در حوزه هویت دینی، به مؤلفههای «سیاسی» و «اعتقادی ـ توحید» بهترتیب با ضریب اهمیت 201/ و 162/، بیشترین توجه شده و به مؤلفه های «تاریخی»و «اعتقادی ـ عدل» هیچ توجهی نشده است. در حوزه هویت انقلابی، به مؤلفههای «تعهد به حفظ نظام جمهوری اسلامی» و«مبارزه با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم» و «مبارزه با تحجر و التقاط » بهترتیب با ضریب اهمیت 155/، 125/ و 125/ بیشترین توجه و به مؤلفههای «بسیج» با ضریب اهمیت 05/ و «آگاهی به تاریخ انقلاب اسلامی» (بدون مورد)، کمترین توجه شده است. نتایج پژوهش بیانگر این است که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه متعادل و متوازنی به مؤلفههای هویت دینی و انقلابی نشده است.
فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی ، دوره و شماره: دوره 28، شماره 47، تابستان 1399، ص.: 182-159