موسسه فرهنگی و هنری شناخت و تربیت انگاره

تربیت ذهن (با تاکید بر نطریه ساختن دانش کارل برایتر)

در تکامل اندیشه های تربیتی خط سیرمهمی وجود داردکه به ساختن دانش منتهی شده است.خاستگاه های اولیه ی این اندیشه به دیویی، فروبل و مونته سوری برمی گردد. این طرز فکر، شکل صریح خود را در جنبش کودکستان پیدا کرد. جایی که پرسش شخصی کودکان مورد تاکید قرار گرفت ومبنای نظری پیاژه یعنی سازه گرایی را بنیاد نهاد. در دهه ی 50 میلادی، پیرو مطالعات علمی، یادگیری از طریق اکتشاف مطرح شد. در دهه ی 80 میلادی با اقبال به ویژگی اجتماعی پژوهش علمی، ایده ی جوامع پژوهشی، شکل گرفت و جایگزین مفهوم فرد گرایانه از ساختن دانش گردید. این اندیشه با پیشرفت فن آوری، به یادگیری پروژه – محور منجر گردید.