ارزشیابی بسته برنامهدرسی قصدشده فارسی دوره اول ابتدایی، با طیکردن روندی ارزشیابانه و باتوجه به معیارهای برنامهدرسی مرجع زبانآموزی در نگاهی جامع و متکی به مبانی نظری، به تبیین شایستگی ها و نارسایی های برنامهدرسی قصدشده فارسی دورهاول ابتدایی میپردازد و همخوانی ها و تفاوتها، کاستی ها و نقاط قوت و ضعف برنامهدرسی تدوین شده فارسی را در پایههای اول تا سوم مشخص میکند. برای پاسخ به سؤالات پژوهش، از روش بررسی کتابخانهای، اجرای پرسشنامه حضوری از متخصصان فارسی دوره ابتدایی، تحلیل محتوای مفهومی و مقایسه و استنتاج قیاسی میان برنامهدرسی مرجع و برنامهدرسی قصدشده استفاده شده است. بستۀ برنامهدرسی فارسی تدوین شده شامل کتابهای خوانداری، نوشتاری و کتاب معلم، براساس ویژگیهای اصلی برگرفته از چارچوب برنامهدرسی مرجع زبانآموزی دورۀ اول ابتدایی، پس از اعتبارسنجی، مورد ارزیابی قرارگرفته است. نظربه گستردگی و حجم قابلتوجه یافتههای ارزشیابی برنامهدرسی قصدشده فارسی دوره اول ابتدایی، خلاصۀ نتایج بهدست آمده درقالب مؤلفههای اصول و هدفهای اساسی، ویژگیهای محتوایی، رویکرد و روش آموزش، موقعیتها و فعالیتهای یادگیری و ارزشیابی از آموختهها ارائه شدهاست. یافتههای بهدستآمده حاکی از کاستیها و ضعف مشترک در تمام مؤلفههای پنجگانه بسته برنامه درسی قصدشده فارسی است. روند گذشته نیاز به بازنگری دارد و تولید راهنمای برنامه درسی و تدوین درسهای زبان آموزی باید براساس مطالعات کافی روی مبانی نظری و تجربیات زبانآموزی در نگاهی جهانی، انجام آسیبشناسی ها و نیازسنجی های لازم، توجه به تجارب گذشته و طی کردن روندی آزمایشی، قبل از تعمیم برنامهدرسی در سطح ملی صورت گیرد.
فصلنامه تعلیم و تربیت، دوره 37، شماره پیاپی 147، سال 1400، ص100-77