ارزشیابی بسته برنامه درسی قصد‌شده‌ فارسی دوره اول ابتدایی براساس معیار‌های مرجع زبان آموزی

ارزشیابی بسته برنامه‌­درسی قصدشده فارسی دوره اول ابتدایی، با طی‌کردن روندی ارزشیابانه و باتوجه به معیارهای برنامه‌درسی مرجع زبان‌آموزی در نگاهی جامع و متکی به مبانی نظری، به تبیین شایستگی ها و نارسایی های برنامه‌درسی قصد‌شده فارسی دوره‌اول ابتدایی می‌پردازد و همخوانی ها و تفاوتها، کاستی ها و نقاط قوت و ضعف برنامه‌درسی تدوین شده فارسی ‌را در پایه‌­های اول تا سوم مشخص می‌کند. برای پاسخ‌ به سؤالات‌ پژوهش، از روش بررسی کتابخانه‌ای، اجرای پرسشنامه حضوری از متخصصان فارسی دوره ابتدایی، تحلیل محتوای مفهومی و مقایسه و استنتاج قیاسی میان برنامه‌­درسی مرجع و برنامه‌درسی قصد‌شده استفاده شده است. بستۀ برنامه­‌درسی فارسی تدوین شده شامل کتابهای خوانداری، نوشتاری و‌ کتاب معلم، براساس ویژگیهای اصلی برگرفته از چارچوب برنامه‌درسی مرجع زبان‌‌آموزی دورۀ ‌اول‌ ابتدایی، پس ‌از اعتبار‌سنجی، مورد ارزیابی قرار‌گرفته است. نظر‌‌به گستردگی و حجم قابل‌توجه یافته‌های ‌ارزشیابی برنامه‌درسی قصدشده فارسی دوره ‌اول ابتدایی، خلاصۀ نتایج به­‌دست آمده درقالب مؤلفه‌‌های اصول و هدفهای اساسی، ویژگیهای محتوایی، رویکرد و روش ‌آموزش، موقعیتها و فعالیتهای یادگیری و ارزشیابی از آموخته‌ها ارائه شده‌است. یافته‌های به‌­دست‌آمده حاکی از کاستیها و ضعف مشترک در تمام مؤلفه‌های پنجگانه بسته برنامه درسی قصدشده فارسی است. روند گذشته نیاز به بازنگری دارد و تولید راهنمای برنامه درسی و تدوین درسهای زبان آموزی باید براساس مطالعات کافی روی مبانی نظری و تجربیات زبان­‌آموزی در نگاهی جهانی، انجام آسیب‌­شناسی ها و نیازسنجی های لازم، توجه به تجارب گذشته و طی کردن روندی آزمایشی، قبل از تعمیم برنامه­‌درسی در‌ سطح ملی صورت گیرد.

فصلنامه تعلیم و تربیت، دوره 37، شماره پیاپی 147، سال 1400، ص100-77

سال نشر: 
1400