اقتصاد مقاومتی به عنوان راهکاری برای برون رفت از محاصره اقتصادی دشمن، توسط رهبر معظم انقلاب ارائه گردید. آموزشوپرورش به عنوان یکی از بزرگترین نهادهای حکومتی میتواند نقش مؤثر و فزایندهای در تحقق این راهکار داشته باشد. پژوهش حاضر کیفی و از نوع مطالعه موردی است و هدف از انجام آن کشف چارچوبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در آموزشوپرورش است. مشارکتکنندگان بالقوه پژوهش شامل متخصصان اقتصاد مقاومتی و مدیران آموزشوپرورش آشنا با اقتصاد مقاومتی در کشور بودند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند از نوع معیار و بحث اشباع دادهها انتخاب شدند. روش جمعآوری دادهها شامل مصاحبه نیمساختمند و نیز مطالعه اسناد بالادستی مرتبط بود. با استفاده از روش تحلیل مضمون، کدها، استخراج و شبکه مضامین ترسیم شد. شبکه کشف شده نشان داد که تحقق اقتصاد مقاومتی در آموزشوپرورش مشتمل بر 12 مضمون سازمان دهنده و 61 مضمون پایه است. اعتبار نتایج با استفاده از روش همسوسازی دادهها، تأیید شد. یافتهها نشان دادند که اقدامات نهادی، مدیریت سرمایههای انسانی، مدیریت کارآمد منابع مالی، پرورش روحیه کار در دانش آموزان، الگوسازی و اصلاح سبک زندگی، مردم محوری را میتوان بهعنوان برخی از اصلیترین ابعاد تحقق اقتصاد مقاومتی در آموزشوپرورش محسوب کرد.
فصلنامه پژوهش در مسایل تعلیم و تربیت اسلامی، شماره 53، زمستان 1400 ص.:297-263