جهانی، جعفر

طراحی چارچوبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در آموزش‌وپرورش

 اقتصاد مقاومتی به ‌عنوان راهکاری برای برون ‌رفت از محاصره اقتصادی دشمن، توسط رهبر معظم انقلاب ارائه گردید. آموزش‌وپرورش به ‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین نهادهای حکومتی می‌تواند نقش مؤثر و فزاینده‌ای در تحقق این راهکار داشته باشد. پژوهش حاضر کیفی و از نوع مطالعه موردی است و هدف از انجام آن کشف چارچوبی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در آموزش‌وپرورش است. مشارکت‌کنندگان بالقوه پژوهش شامل متخصصان اقتصاد مقاومتی و مدیران آموزش‌وپرورش آشنا با اقتصاد مقاومتی در کشور بودند که با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند از نوع معیار و بحث اشباع داده­ها انتخاب شدند.

ساخت و اعتباریابی مقیاس ارزشیابی تربیت دینی دوره دوم متوسطه بر مبنای نظریه تربیت دینی فضامند بومی−جهانی

هدف مقاله حاضر ساخت و اعتباریابی مقیاس ارزشیابی تربیت دینی دوره دوم متوسطه بر مبنای نظریه تربیت دینی فضامند بومی−جهانی است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر شیراز است که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، نمونه ای به حجم 452 نفر از بین دانش آموزان 8 دبیرستان پسرانه و دخترانه نواحی چهارگانه شهرستان شیراز انتخاب شد. برای گردآوری داده ها از مقیاس محقق ساخته استفاده شد که برای تعیین روایی آن از روش های روایی صوری و تحلیل عامل مرتبه اول و دوم و برای ارزیابی پایایی آن نیز از آلفای کرونباخ استفاده شد.