هدف این پژوهش، تحلیل مؤلفه های اصل یاددهی- یادگیری با تأکید بر منابع اسلامی در برنامهریزی درسی است. راهبرد یاددهی- یادگیری، جایگاهی ویژه در برنامهریزی درسی دارد؛ به گونهای که غفلت از آن و بی توجهی به مؤلفههای لازم برای شکلگیری فرایند مطلوب یاددهی- یادگیری، به میزانی قابل ملاحظه بر تعلیم و تربیت دانشآموزان اثر می گذارد. این پژوهش ازنوع تحقیقات کاربردی است و جمع آوری داده های موردنیاز برای انجام دادن آن با استفاده از روش فیش برداری صورت گرفته و به منظور تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای مضمون به شیوۀ توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش، مجموعه ای از کتاب های اسلامی و روایی را شامل می شود و یافته های تحقیق نشان می دهد مؤلفه های اصل یاددهی- یادگیری برای برنامه ریزی درسی در منابع اسلامی بدین شرح می باشد: سودمندی و ارزشمندبودن علم؛ شیوههای یاددهی- یادگیری؛ عوامل مؤثر بر یادگیری؛ فرایند یاددهی- یادگیری.
فصلنامه علوم تربیتی از دیدگاه اسلام، شماره پیاپی 16، دوره 9، (بهار- تابستان1400)، ص 234 -205