مقاله حاضر با هدف شناسایی چارچوب نظری مؤلفههای برنامه درسی کنجکاومحور و تحلیل جایگاه آن در اسناد بالادستی آموزش و پرورش ایران صورت پذیرفت. روش پژوهش توصیفی، شامل: تحلیل اسنادی و تحلیل محتوا بوده و رویکرد آن نیز کاربردی می باشد. جامعه پژوهشی شامل دو بخش: متون مرتبط با برنامه درسی کنجکاومحور و محتوای چهار سند بالادستی نظام آموزش و پرورش ایران است. با توجه به ماهیت موضوع، از نمونهگیری صرفنظر شده و حجم نمونه برابر با حجم جامعه در نظر گرفته شد. ابزارهای اندازهگیری، فرم فیشبرداری و سیاهه تحلیل محتوای محقق ساخته است. دادههای اسنادی به شیوه کیفی و دادههای تحلیل محتوی با استفاده از شاخصهای توصیفی در فرایند تحلیلی آنتروپی شانون مورد بررسی قرار گرفت. عمدهترین یافتهها بیانگر آن است که: 1. چارچوب نظری برنامه درسی کنجکاومحور را میتوان در ده مؤلفه: ذهنیتباز، اکتشاف، اشتیاق یادگیری، خود جهتدهی، انگیزه، خلاقیت، نوآوری، یادگیری مشارکتی، پرسشگری، خودانگیختگی تدوین نمود. 2. در اسناد بالادستی (سند چشمانداز بیستساله، نقشه جامع علمی کشور، سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی)، در مجموع 366 مرتبه به مؤلفههای برنامه درسی کنجکاومحور توجه شده که میزان تراکم آن در مؤلفه خلاقیت زیاد و در مؤلفه خودانگیختگی بسیار کم است. در بین اسناد مورد بررسی، بیشترین ضریب اهمیت مربوط به برنامه درسی ملی و کمترین مربوط به سند نقشه جامع علمی کشور می باشد.
فصلنامه مطالعات برنامه درسی، شماره 64، خرداد 1401، ص302-277