تدوین الگوی جامع هدایت تحصیلی دانش آموزان مبتنی بر رویکرد رشدی

پژوهش حاضر با هدف تدوین الگوی جامع هدایت تحصیلی دانش آموزان مبتنی‌بر رویکرد رشدی با روش کیفی و از نوع تحلیل مضمون انجام گرفت. ابتدا مضامین متون سند تحول بنیادین، مبانی نظری تحول بنیادین و برنامه درسی ملی و سپس متون تخصصی راهنمایی و مشاوره مدرسه، و رشد، تحلیل و استخراج شد. سپس مضامین مصاحبه با صاحب نظران متخصص در حوزه هدایت تحصیلی و مشاوران مدرسه به دست آمد. از مجموع 986 مقوله فرعی و 141 مقوله اصلی به دست آمده از کدگذاری اسناد، متون و مصاحبه ها، تعداد 21 مضمون هسته ای حاصل شد که محورهای اصلی الگو را شکل دادند. مضامین هسته ای در چهار رکن؛ مبانی، ارایه و محتوا، مدیریت و اداره، و پاسخ گویی دسته بندی شدند. در رکن مبانی، بنیان ها دارای چهار محور اصلی (رابطه انسان با هستی، رشد و تعالی انسان، هویت انسان، قابلیت ها و ظرفیت های انسان) و الزامات و ضرورت ها دارای دو محور اصلی (سازمانی و هدایت گری) هستند. رکن ارایه و محتوا دارای پنج محور اصلی در شایستگی ها (تحصیلی، شغلی، شخصی، اجتماعی و معرفت دینی) است. رکن مدیریت و اداره دارای سه محور اصلی (خانواده، مشاوران و عوامل مدرسه) در اجزا و ارکان دارای دو محور اصلی (طرح ریزی تحصیلی/شغلی و تسهیل گری) در شاخص های اجرا و اداره است. رکن پاسخ گویی نیز دارای دو محور اصلی (پسامدرسه و موقعیت نگری) در جنبه نتایج و 4 محور اصلی (ارزیابی یکپارچه و رشدمحور، نیازسنجی و تفاوت های فردی) در جنبه شاخص های پاسخ گویی است.

مجله روان شناسی فرهنگی: سال پنجم، شماره 1، بهار و تابستان 1400، ص 361-328

سال نشر: 
1400