ارائه الگوی ارتقای درس پژوهی و بهبود آموزش و یادگیری در نظام های آموزشی کشور

 پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ارتقای درس پژوهی و بهبود آموزش و یادگیری در نظام های آموزشی کشور انجام شده است. روش این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و. نحوه گردآوری داده ها به روش آمیخته (کمی و کیفی) است. ابزار گرد آوری داده ها، مصاحبه با خبرگان و انجام مصاحبه‌های تخصصی نیمه ساختاریافته و پرسشنامه می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه مدرسان موسسات آموزشی کشور با تعداد حدود 400000 نفر است. حجم نمونه، تعداد 375 نفر از مدرسان شاغل در موسسات آموزشی کشور (در بخش کمی) تعیین شده با استفاده از فرمول کوکران و 15 نفر از اساتید دانشگاه و متخصصان این حوزه (در بخش کیفی) می باشد. مدرسان با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای و به صورت یک مرحله ای انتخاب شدند . تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، به دو روش توصیفی و استنباطی انجام شده است. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که مولفه های اصلاح ساختار، قانونگذاری و نظارت، انگیزش، امکانات و تکنولوژی، آموزش، نوآوری متدها و روش ها و فرهنگ اثربخش در بعد حمایتگر (بیرونی)؛ و مولفه های دانش، نگرش، مهارت ها، توانایی ها و ویژگی های شخصیتی در بعد فردی (درونی)، تحت عنوان مولفه‌های ارتقای درس‌پژوهی، مورد تائید قرار گرفتند. آزمون های برازش مدل در حد مطلوب بوده و همه مولفه های ارتقای درس پژوهی احصاء شده، با ضریب اثر معنا دار، نشان دهنده اعتبار مدل است. برای ارتقای درس پژوهی پیشنهاد می شود برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و با اولویت مولفه های پژوهشی اجرا شود.

 

فصلنامه علمی آموزش علوم دریایی، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 28، بهار1401، ص.: 52-40

سال نشر: 
1401