بررسی هویت انقلابی در کتاب‌های درسی دوره متوسطه دوم

مطالعه حاضر با هدف بررسی و تحلیل میزان توجه به مؤلفه­های هویت انقلابی در محتوای کتاب­های درسی دوره متوسطه دوم انجام شده است. روش مطالعه، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری شامل تمام کتاب­های درسی دوره متوسطه دوم می­باشد که در سال 1399 چاپ شده است. شش عنوان کتاب «آمادگی دفاعی»، «جامعه‌شناسی»، «دین و زندگی»، «تاریخ»، «تحلیل فرهنگی» و «هویت اجتماعی» با 16 جلد کتاب به‌صورت هدفمند در نمونه قرار گرفت. یافته­های این پژوهش بیانگر این است که در کتاب­های درسی دوره متوسطه دوم در رشته علوم انسانی، به مؤلفه «ایثار و شهادت» با 500 فراوانی (29/2 درصد) بیشترین توجه و به مؤلفه­های «مبارزه با تحجر و التقاط» با 28 فراوانی (1/6 درصد) و «حمایت از مستضعفین» و «آگاهی نسبت به قانون اساسی» هر کدام با 12 فراوانی (0/7 درصد)، کمترین توجه را شده است، و در رشته­های تجربی و ریاضی هم، به مؤلفه­های «ایثار و شهادت» با 454 فراوانی (26 درصد)، بیشترین توجه و به مؤلفه «حمایت از مستضعفین» با 10 فراوانی (0/57 درصد) کمترین توجه شده است. فراوانی مؤلفه­های «اعتقاد به امام خمینی (ره)»، «روحانیت»، «آگاهی به وقایع و تاریخ انقلاب اسلامی» و «مبارزه با تحجر و التقاط» در محتوای کتاب­های درسی رشته­های علوم تجربی و ریاضی به‌صورت معناداری بیشتر از کتاب­های درسی رشته علوم انسانی می ­باشد.

فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، دوره 30،  شماره 55، شهریور 1401 ص34-11

سال نشر: 
1401