مطالعه حاضر با هدف بررسی و تحلیل میزان توجه به مؤلفههای هویت انقلابی در محتوای کتابهای درسی دوره متوسطه دوم انجام شده است. روش مطالعه، توصیفی و از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری شامل تمام کتابهای درسی دوره متوسطه دوم میباشد که در سال 1399 چاپ شده است. شش عنوان کتاب «آمادگی دفاعی»، «جامعهشناسی»، «دین و زندگی»، «تاریخ»، «تحلیل فرهنگی» و «هویت اجتماعی» با 16 جلد کتاب بهصورت هدفمند در نمونه قرار گرفت. یافتههای این پژوهش بیانگر این است که در کتابهای درسی دوره متوسطه دوم در رشته علوم انسانی، به مؤلفه «ایثار و شهادت» با 500 فراوانی (29/2 درصد) بیشترین توجه و به مؤلفههای «مبارزه با تحجر و التقاط» با 28 فراوانی (1/6 درصد) و «حمایت از مستضعفین» و «آگاهی نسبت به قانون اساسی» هر کدام با 12 فراوانی (0/7 درصد)، کمترین توجه را شده است، و در رشتههای تجربی و ریاضی هم، به مؤلفههای «ایثار و شهادت» با 454 فراوانی (26 درصد)، بیشترین توجه و به مؤلفه «حمایت از مستضعفین» با 10 فراوانی (0/57 درصد) کمترین توجه شده است. فراوانی مؤلفههای «اعتقاد به امام خمینی (ره)»، «روحانیت»، «آگاهی به وقایع و تاریخ انقلاب اسلامی» و «مبارزه با تحجر و التقاط» در محتوای کتابهای درسی رشتههای علوم تجربی و ریاضی بهصورت معناداری بیشتر از کتابهای درسی رشته علوم انسانی می باشد.
فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی، دوره 30، شماره 55، شهریور 1401 ص34-11